O biznesie polsko-meksykańskim w Urzędzie Miasta Poznania

O godzinie 9 w Sali Białej UMP rozpoczęło się seminarium poświęcone współpracy polskich i meksykańskich firm. Seminarium jest częścią działań na rzecz rozwoju poznańskich firm na rynkach międzynarodowych zapisanych w “Strategii rozwoju Miasta Poznania 2030” prowadzonych przez Urząd Miasta Poznania.

Meksyk jest jednym z najbardziej konkurencyjnych krajów dla inwestycji zagranicznych. Jego stabilność makroekonomiczna oraz rozmiar i siła wewnętrznego rynku świadczą o atrakcyjności kraju oraz jego potencjale gospodarczym. Meksyk jest otwartą gospodarką, która poprzez sieć umów o wolnym handlu, zawartych z 45 krajami, gwarantuje dostęp do międzynarodowych rynków. Jednocześnie, wraz ze Stanami Zjednoczonymi i Kanadą, stanowi część największego bloku gospodarczego na świecie – Północnoamerykańskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (NAFTA).

W 2013 roku wartość wymiany handlowej pomiędzy krajami NAFTA wyniosła prawie 18,7 miliardów dolarów. Zważywszy na fakt, iż kraj ten oferuje bardzo konkurencyjne ceny, strategiczne położenie geograficzne oraz wysoko wykwalifikowany kapitał ludzki, największe firmy na świecie przenoszą produkcję właśnie do Meksyku, a inne rozważają taki krok w najbliższej przyszłości.   

W ostatnich latach relacje gospodarcze pomiędzy Meksykiem a Polską rozwijały się bardzo dynamicznie. Od momentu wejścia w życie umowy o wolnym handlu między Meksykiem a Unią Europejską w 2000 roku, wartość dwustronnej wymiany handlowej  wzrosła prawie dziesięciokrotnie, osiągając w 2013 roku poziom 908 mln USD.
 
Pomimo znacznego postępu w stosunkach dwustronnych, potencjał dalszego rozwoju w dziedzinie współpracy gospodarczej i handlowej nie został jeszcze w pełni wykorzystany. Dlatego organizatorzy Seminarium Biznesowego Meksyk – Polska w Poznaniu pragną zaprezentować polskim firmom zalety meksykańskiego rynku oraz zachęcić do poszukiwania nowych i atrakcyjnych obszarów biznesowych w Ameryce Łacińskiej.

Warto wspomnieć, że konferencja w Poznaniu jest już drugim wydarzeniem tego typu organizowanym przez Ambasadę Meksyku w Polsce. Na ostatnie spotkanie we Wrocławiu przybyło ponad 40 przedstawicieli firm z Wrocławia i okolic. Wielu z nich udało się nawiązać cenne kontakty, kilka firm jest na etapie rozmów z potencjalnymi klientami w Meksyku.  
 
Seminarium jest częścią działań na rzecz rozwoju poznańskich firm na rynkach międzynarodowych zapisanych w “Strategii rozwoju Miasta Poznania 2030” prowadzonych przez Urząd Miasta Poznania. W ramach tych działań Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa od 2010 roku (w ramach współpracy z organizacjami pozarządowymi) organizuje szkolenia dotyczące wchodzenia na rynki zagraniczne. W latach 2010-2013 odbyło się siedem warsztatów dotyczących tej problematyki, w których wzięło udział ok. 150 przedsiębiorców. W roku 2014 zaplanowano trzy warsztaty wyspecjalizowane, które mają na celu przybliżenie poznańskim firmom warunków rozwoju firmy na rynkach afrykańskich, krajach byłej WNP oraz rynkach arabskich, ze szczególnym uwzględnieniem Turcji.