Czym zastąpić cukier?

Autor: Joanna Dronka - Skrzypczak, www.alergiapokarmowa.pl
REKLAMA

Słodkie jest smaczne. Niewielu ludzi nie lubi słodkiego smaku – słodycze poprawiają humor, szybko zaspokajają zapotrzebowanie na energię. Słodzimy herbatę, kawę, dosładzamy soki, koktajle. Rezygnacja z tego wydaje się zbyt dużym wyrzeczeniem. Na szczęście jest wiele alternatyw dla białego cukru – niektóre nawet nie mają kalorii!

Jest dużo produktów zdrowszych, słodszych i lepszych od tradycyjnej sacharozy. Sięgnąć po nie powinny osoby z cukrzycą, będące na diecie niskokalorycznej lub szukające zdrowszego źródła słodyczy. Co zamiast cukru? Oto lista produktów:

Ksylitol
Stewia
Syrop z agawy
Syrop ryżowy, orkiszowy
Melasa buraczana, melasa z trzciny cukrowej
Fruktoza
Miód

To, po jaki zamiennik sięgniemy, zależy przede wszystkim od naszych motywacji i zaleceń żywieniowych.

Do czego użyć tych produktów?

Ksylitol będzie doskonały do wypieków. Poza tym wygląda tak samo jak tradycyjny cukier, więc można go wsypać do cukiernicy. Syrop z agawy, ryżowy czy orkiszowy świetnie sprawdzi się do wypieków w których przepis podaje użycie syropu cukrowego lub miodu. Można też słodzić nimi desery dla dzieci.
Melasa to dobry dodatek do naleśników, wafli, ale też marynat (np. do mięs). Miodu nie trzeba nikomu przedstawiać, gdyż jego dobroczynne działanie jest dobrze znane. Pamiętajmy, że miód najlepiej sprawdza się na zimno – dodany do gorącego napoju traci swoje właściwości.

Słodko nie musi oznaczać wysokokalorycznie! Jeśli chcesz ograniczyć spożywane kalorie, to najlepsza będzie stevia (nie ma kalorii), potem ksylitol (240 kcal/ 100 g), melasa (290 kcal/100 g). Syrop z agawy czy ryżowy mają ok 300 kcal/100 g, jednak są mocno słodkie, więc dodając ich o połowę mniej osiągniemy taką samą słodycz jak w przypadku cukru. Miód i fruktoza mają niemal tyle samo kalorii co biały cukier. Fruktoza ma 400 kcal/100 g, a miód 324 kcal.

Co zamiast cukru dla diabetyków?

Osoby z cukrzycą muszą szczególnie uważać na to, co jedzą. Najlepszym wyborem dla nich będą naturalne słodziki – stevia i ksylitol. Te dwa produkty i wszystkie wyroby na ich bazie (np. słodycze takie jak cukierki, czekolady) są bezpieczne dla cukrzyków. Dodatkowo nie mają negatywnego działania na zęby i dziąsła!

Wiele słodyczy dla diabetyków jest słodzonych fruktozą – jest ona bezpieczna ze względu na niski indeks glikemiczny (20) jednak należy spożywać ją pod kontrolą i z umiarem.
Kolejnym produktem jest syrop z agawy – tutaj trzeba zachować jeszcze większą ostrożność, gdyż jego indeks glikemiczny może być różny i niekoniecznie niski. Plusem jest na pewno to, że spożywa się go mniej niż normalnego cukru, jednak zalecamy zachować ostrożność.
 

Komentarz został wysłany. Dziękujemy!
 Błąd: {{error}}
{{ comment.disabled == 1 ? '[Treść usunięta przez Administratora]' : comment.content}}
{{ comment.author}}, {{ comment.createdDate}}
{{comment.error}}
  • 1

Najpopularniejsze

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ruch drogowy

REKLAMA
REKLAMA