Będą badania potrzeb parkingowych Metropolii Poznań. Największe w historii!

Poznań wygrał walkę o pieniądze na badanie „powiązań funkcjonalno-przestrzennych w zakresie parkingów dla obszaru Aglomeracji Poznańskiej”. Ponad 2,5 mln złotych ze środków UE zostanie przeznaczone na podniesienie i usystematyzowanie wiedzy na temat preferencji i oczekiwań mieszkańców.

Konkurs o dotację na działania wspierające jednostki samorządu terytorialnego w zakresie planowania współpracy w ramach miejskich obszarów funkcjonalnych został rozstrzygnięty 5 grudnia 2013 r. Poznań przeszedł ocenę formalną i merytoryczną, ale zdobył za mało punktów i znalazł się na 6 miejscu listy rezerwowej. Ale w maju ministerstwo przysłało oficjalne pismo, że stolica Wielkopolski przesunęła się na listę podstawową, a więc mogą podpisać umowę o dofinansowanie.

Projekt zostanie zakończony w 2015 roku i da władzom miasta oraz okolicznych gmin właściwą wiedzę na przykład o realizacji pomysłów parkingów typu Park & Ride nie tylko w Poznaniu, ale i w aglomeracji. Pieniądze z UE pozwalają na przeprowadzenie analizy popytu na parkingi, badania pokażą zachowania i preferencje kierowców dotyczące parkingów, pozwolą na przygotowanie potrzebnych dokumentów przedinwestycyjnych. Wskazane zostaną miejsca (w Poznaniu i aglomeracji) pod parkingi, zasady ich funkcjonowania (te poza miastem powiązanie z PKP), te w mieście ze zbiorowym transportem miejskim (A+T), sposób obsługi, optymalna wielkość, itd.

– To dla nas wyróżnienie, że uznano Poznań za miasto, które jest w stanie realizować w krótkim czasie tak duży projekt z zakresu transportu – ocenia zastępca prezydenta Poznania Mirosław Kruszyński. – Stąd pewnie 90% dofinansowanie z UE. Występowaliśmy wcześniej z takim projektem, bo ma on pomóc nam i sąsiednim samorządom w stworzeniu i realizacji polityki parkingowej na miarę potrzeb naszych mieszkańców.

Violetta Wabińska-Chmielewska, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej UMP dodaje, że są trzy cele poznańskiego projektu.
– Chcemy dążyć do uzyskania kompromisu jednostek samorządu terytorialnego (JST) na płaszczyźnie strategicznej poprzez opracowanie do roku 2015 Spójnej Polityki Parkingowej dla Metropolii Poznań. Chcemy też podnieść i usystematyzować wiedzę na temat preferencji i oczekiwań mieszkańców. Liczymy też na podniesienie do roku 2015 potencjału inwestycyjnego JST – wylicza.

Poznań podpisał już listy intencyjne w tej sprawie z 13 gminami i 4 powiatami (wągrowiecki, poznański, kościański, wrzesiński). Wśród planowanych działań są:
1. Opracowanie do roku 2015 Spójnej Polityki Parkingowej dla Obszaru Funkcjonalnego aglomeracji poznańskiej (SPPOFAP)
2. Wykonanie badań i analiz popytu dla wybranych lokalizacji parkingów na terenie aglomeracji poznańskiej
3. Przygotowanie dokumentów przedinwestycyjnych tj. np.: studium wykonalności, koncepcji architektonicznych, PFU, analiz popytu, itp.
4. Przeprowadzenie konsultacji społecznych w trakcie prac nad SPPOFAP.