Obszar Ograniczonego Użytkowania wyznaczono wokół lotniska w 2012 roku. Od tego czasu mieszkańcy z Ławicy i okolic, których domy znajdują się w tym obszarze, mogą ubiegać się o odszkodowania od lotniska za hałas generowany przez ruch lotniczy. Są jednak dwie drogi ubiegania się o takie odszkodowanie.
Pierwsza, z której dotychczas skorzystało 212 osób, to tzw. procedura konsyliacyjna, prowadzona przez sam port lotniczy. Zakłada ona udzielenie odszkodowania na drodze ugody – to port prowadzi audyty budowlano-akustyczne, co pozwala na ocenę realnych przekroczeń norm hałasu i wycenę nakładów niezbędnych do zachowania komfortu akustycznego. Obecnie Ławica rozpoczyna etap wypłat odszkodowań.
Druga droga – bardziej popularna, ale też trudniejsza i dłuższa – to procesy sądowe. W zależności od liczby wniesionych dowodów, powołanych świadków oraz rodzaju roszczenia, czyli o poprawę klimatu akustycznego i/lub utraty wartości nieruchomości, przewidywany czas ich trwania to od 18 do 36 miesięcy.
Władze portu lotniczego podkreślają, że dotychczas sprawy wchodzą szybko na wokandę, a sędziowie prowadzą je bez zbędnych opóźnień. Przedmiotem uwag Ławicy są jednak opinie biegłych sądowych, przygotowywane w sprawach na wniosek pełnomocników powodów. Port przekazuje negatywne uwagi do opinii biegłych, ponieważ dostrzega w ich treści zagrożenia mające wpływ na podjęcie decyzji przez niezawisły sąd.
Po pierwsze jest to mała dostępność biegłych sądowych o odpowiednich kwalifikacjach oraz doświadczeniu (szczególnie akustyków), którym można taką opinię zlecić, przez co koszt jej wykonania jest wysoki, jak również wydłużony jest czas oczekiwania (od 6 do 9 miesięcy).
Drugim i – jak podkreślają władze portu – ważniejszym zarzutem jest to, że w dotychczasowych opiniach do obliczeń przekroczeń hałasu biegli przyjmują hałas ekspozycyjny (krótkotrwały), a nie miarodajny (tj. średnia wartość maksymalnego poziomu dźwięku), co daje wyższe wartości oddziaływania akustycznego na nieruchomość, a tym samym podnosi wartość roszczenia w zakresie poprawy komfortu akustycznego. Sposób badania jest istotny dla mieszkańców – od tej oceny zależy, jak wysokie dostaną odszkodowania.
Władze Ławicy podkreślają, że stanowisko portu lotniczego zostało potwierdzone przez naukowców z dziedziny akustyki w Instytucie Techniki Budowlanej UAM.