Niepełnoletnie, a już na emeryturze, czyli Poznań żegna Neoplany

Jeździły praktycznie na wszystkich liniach, i najprawdopodobniej zwiedziły każdy zakątek naszego miasta. Szczególnie lubiane przez osoby starsze, matki z dziećmi i osoby z niepełnosprawnością – a to za przyczyną niskopodłogowej konstrukcji. Po kilkunastu latach dzielnej służby w taborze MPK autobusy marki Neoplan żegnają się z Poznaniem.

Pierwsze Neoplany dotarły do naszego miasta w 1996 roku. Produkowane były w Bolechowie pod Poznaniem. W tej same firmie powstają teraz Solarisy, które sukcesywnie zastępują wysłużone Neoplany.
– Nowinki techniczne na rynku autobusowym wyeliminowały Neoplany – przyznaje Mateusz Pałycha, z Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych w Poznaniu. – Poza tym są już też trochę zniszczone.

Do Poznania trafiły trzydzieści dwie sztuki niskopodłogowych Neoplanów N4016. Warto przypomnieć, że MPK w swojej flocie posiadało też 22 sztuki dziewięciometrowych Neoplanów N4009, oraz dziewiętnaście sztuk piętnastometrowych Neoplanów N4020. Autobusy kursowały przede wszystkim na Winogradach, Piątkowie i na Nowym Mieście.
– Żal mi tych autobusów, bo mam do nich sentyment z dzieciństwa – wspomina Pałycha, podkreślając też wygodę i małą zawodność Neoplanów. – Dla mnie jako miłośnika komunikacji liczył się tu też dźwięk silnika, niepowtarzalny i specyficzny dla tej marki.

W sobotę na terenie Dworca Autobusowego Rataje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wraz z Klubem Miłośników Pojazdów Szynowych symbolicznie żegnało poznańskie Neoplany. Każdy mógł wejść do podstawionego przy pętli autobusu, jeszcze raz rozejrzeć się po jego wnętrzu, a nawet usiąść na miejscu kierowcy. Komu to nie wystarczyło mógł wybrać się na przejażdżkę Neoplanem – co prawda tylko na trasie linii 81, za to w towarzystwie konduktorów, którzy opowiadali o historii tych autobusów. Przygotowano także wystawę fotografii przedstawiających Neoplany „w pracy”, czyli na trasach MPK.

– Dzisiejsze pożegnanie Neoplanów ma wymiar symboliczny, bo będzie je można jeszcze spotkać do końca listopada  na liniach nocnych – zauważa Mateusz Pałycha. Co później stanie się z Neoplanami?
– Część zostanie skasowana, te w lepszym stanie trafić mogą do innych przewoźników. Z tego co mi wiadomo dwa Neoplany trafiły już na Ukrainę – kończy Pałycha.

Pierwsze kasacje autobusów Neoplan rozpoczęto jeszcze w 2009 roku, aktualnie wraz z dostawą kolejnych pojazdów Solaris Urbino 12 zakończona zostanie eksploatacja ostatnich Neoplanów N4016.