Z Poznania na Karaiby, czyli jak prezydent Komorowski otwierał nowy terminal na Ławicy

Najstarsze w Polsce, ale za to jakie nowoczesne! Tak prezydent Bronisław Komorowski skomplementował poznańskie lotnisko Ławica, którego nowy terminal właśnie dziś uroczyście otwierał.

– Wszyscy mamy potrzebę podkreślania, że mamy coś najlepszego, najstarszego, to zupełnie naturalne – powiedział prezydent do wszystkich obecnych. – Ale nie ma wątpliwości, że Poznań ma najstarsze lotnisko w Polsce. I to najstarsze jest też bardzo nowoczesne, ma aspiracje i jest dobrą wizytówką Polski.

Prezydent Komorowski podkreślił, że ten nowoczesny terminal jest efektem całych lat planowania i myślenia także na całe lata do przodu.
Wielkie wrażenie zrobiło na prezydencie jednak nie tyle perspektywiczne myślenie w regionie, co… optymizm poznaniaków. I ich oszczędność.
– Poznaniacy mają optymistyczną wizję regionu i siebie samych – przekonywał prezydent. – Stąd te stałe połączenia z Wyspami Kanaryjskimi, bo poznańska oszczędność przynosi efekty i dzięki oszczędzaniu ma tam kto latać. To teraz życzę połączenia z Wyspami Karaibskimi…

Otwarcie terminalu nie mogło się oczywiście obyć bez przecięcia wstęgi. Ale tym razem nie przecinano typowej, biało-czerwonej szarfy, ale firmową taśmę Ławicy, która na co dzień służy do ogradzania części lotniska. Taśmę przecinali – oprócz prezydenta – także Mariusz Wiatrowski, prezes zarządu Ławicy, wojewoda Piotr Florek, marszałek Marek Woźniak, prezydent Ryszard Grobelny oraz Michał Marzec, naczelny dyrektor Państwowego Przedsiębiorstwa „Porty Lotnicze”.

Po przecięciu prezydent wysłuchał początku koncertu zespołu Audiofeels, ale nawet nie spróbował wspaniałego tortu w kształcie loga lotniska, tylko od razu w praktyce przetestował nowoczesność lotniska i odleciał do Warszawy…

Pozostali goście mogli do woli podziwiać nowy terminal – warto przypomnieć, że jego rozbudowa rozpoczęła się w 2011 roku, a w pierwszym etapie, przed Euro 2012, powstała nowa strefa przylotów, rozbudowano także płaszczyzny lotniskowe, w których skład weszła droga kołowania równoległa do pasa startowego na całej jego długości oraz rozbudowa płyt postojowych samolotów. Dzięki tej rozbudowie zwiększyła się przepustowość drogi startowej do 30 operacji na godzinę – a to umożliwiło sprawną i szybką obsługę kibiców przylatujących do Poznania na Euro 2012.

Dalsza rozbudowa odbywała się już po Euro 2012 i objęła integrację terminali, wyposażenie sortowni bagażu w nowoczesny sprzęt, modernizację strefy odlotów i wprowadzenie nowoczesnego systemu kontroli bezpieczeństwa. Obecnie nowy terminal ma powierzchnię 200 tys. m kw., a dzięki niemu przepustowość portu zwiększyła się z 1,5 mln do 3 mln pasażerów, którzy mogą tu być obsłużeni w ciągu roku.