Pożegnanie z Białą Damą

Nie tylko Kórnik ma swoją białą damę. Przez blisko 30 lat “Biała Dama” przechadzała się także ulicami Poznania. Początkowo głównie za dnia, później – już tylko w nocy. W najbliższą sobotę 22 czerwca ten średniopodłogowy autobus z 1994 roku uda się w ostatnią podróż ulicami naszego miasta. Zapraszamy!

W 1993 roku do obsługi funkcjonującego układu komunikacyjnego potrzeba było 250 autobusów, co stanowiło więcej niż 3/4 całego parku taborowego MPK Poznań. Kiedy zaistniała konieczność skasowania ponad 60 jednostek, pojawiło się ryzyko ograniczenia kursów trakcji autobusowej. Pasażerom groziło nie tylko ograniczenie linii nocnych i likwidacja połączeń pospiesznych, ale też wyraźne pogorszenie usług przewozowych na normalnych liniach dziennych.

W maju zapadła decyzja zakupu 20 nowych autobusów marki Ikarus. Dzięki temu, że węgierskie autobusy były montowane w naszym zakładowym Wydziale Napraw Autobusów i Zespołów w Biskupicach, udało się uniknąć 35% cła. Dodatkowo producent bezpłatnie doposażył naszą bazę technologicznie. Dostarczane z Węgier elementy i części składała 60-osobowa załoga. Pojazdy z zamówienia na 19 Ikarusów 280 70A oraz jednego 18-metrowego Ikarusa 435 05D zaczęły docierać do Poznania rok później.

Na początku lat 90-tych wszystkie autobusy w Polsce malowano na czerwono i biało. Ikarus 435 o numerze taborowym 1501 nawiązywać miał do tradycji poznańskich, dlatego czerwień zastąpiono zielenią. Ze względu na nietypowe malowanie, pojazd ten został nazwany „Białą Damą”. „Stylistyka nadwozia utrzymana jest wg obecnie obowiązujących trendów światowych” – opisywała nowy zakup gazeta „Z życia MPK” z 20 czerwca 1993 r. „Szerokie drzwi i obniżona podłoga w znaczny sposób przyspieszają wymianę pasażerów, skracając tym samym czas postoju na przystankach i całkowity czas podróży”. 5-cylindrowy silnik MAN o mocy 310 KM (2866 LUH) przeniesiono na tylną oś przyczepy, dzięki czemu zmniejszył się poziom hałasu wewnątrz pojazdu i można było częściowo obniżyć podłogę. W pojeździe zamontowano też automatyczną skrzynię biegów. Warto zaznaczyć, że była to wersja ekologiczna, a na karoserii pojawił się charakterystyczny obrazek choinki. Majowy numer „Z życia MPK” z 1994 roku zachwalał wygląd wnętrza, określając go jako „o podwyższonym standardzie”.

Ikarus 435 najdłużej reprezentował markę Ikarus na poznańskich regularnych liniach. Po wycofaniu „wysokopodłogowców” w 2010 roku, pełnił służbę na liniach nocnych jeszcze przez 3 lata. Ostatecznie w lutym 2013 r. przeszedł na zasłużoną emeryturę i został wykreślony ze stanu taborowego firmy. Teraz powędruje do stołecznego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.

Kursujący w ramach linii turystycznej 100 biało-zielony Ikarus 435 wyruszy z ul. Gajowej o godzinach: 10:00, 11:30, 13:00, 15:00, 16:30, 17:30. Będzie mu towarzyszyć młodsze rodzeństwo, czyli dwa inne Ikarusy, znajdujące się we flocie MPK Poznań. Zapraszamy wraz z Klubem Miłośników Pojazdów Szynowych!

Bilety w cenie 4 zł (normalny) i 3 zł (ulgowe) można kupić u konduktora przed wybranym kursem.