Powołany koordynator jest odpowiedzialny za przyznawanie zezwoleń na wykonanie operacji lotniczej (start lub lądowanie) w określonym czasie. Każdy przewoźnik lub inny operator lotu, planujący wylądować na Ławicy lub wystartować z Poznania w okresie obowiązywania koordynacji ma obowiązek uzyskania zgody od koordynatora (z wyprzedzeniem określonym w unijnym rozporządzeniu w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty z dn. 18 stycznia 1993r.).
Airport Coordination Limited spełniła warunki ustawy prawo lotnicze, co w toku postepowania zostało zweryfikowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Firma ta już działała na poznańskim lotnisku jako koordynator rozkładów lotów w czasie EURO 2012. Na stałe natomiast koordynuje rozkład lotów w Porcie Lotniczym Chopina w Warszawie.
Ławica sama ubiegała się o ustanowienie koordynatora w godzinach nocnych, tj. od 22 do 6, ze względu na lokalizację blisko terenów mieszkalnych, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji i rozbudowy portu limituje liczbę nocnych operacji lotniczych.
– Restrykcje te pozwalają na wykonie do 12 operacji samolotom pasażerskim oraz do
4 operacji w ruchu prywatnym, czyli maszynom o masie do 5 ton – mówi Mariusz Wiatrowski, prezes zarządu portu. – Wprowadzenie koordynacji w godzinach nocnych to kolejne narzędzie do zmniejszenia negatywnego oddziaływania hałasu lotniczego.
W ramach „zrównoważonego podejścia” do zarządzania hałasem lotniczym port wprowadził działania zmniejszające hałas na lotnisku, operacyjne procedury ochrony przed hałasem (podejścia na lotnisko i odejścia z lotniska oraz użycia antyhałasowych dróg startowych), jak również możliwie najlepsze wykorzystanie terenu.
Koordynacja dotyczy okresu od czerwca do września, a w tym roku rozpocznie się z dniem 1. lipca.