Remont czołgu IS-2 zakończony! Zobacz film

Po latach ciężkiej pracy i dzięki pomocy komendanta Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych, wolontariusze z Koła Przyjaciół Muzeum Broni Pancernej mogli skorzystać z wojskowych warsztatów naprawczych – i ukończyć remont czołgu. IS-2 jest teraz jak nowy, a uroczyste uruchomienie pojazdu nastąpi 1 czerwca, podczas Dnia Dziecka w koszarach.

W czasie II wojny światowej na wyposażeniu Wojska Polskiego znalazło się ok. 50 sztuk czołgów ciężkich IS-2. Trafiły do dwóch pułków czołgów. Słynniejszy 4 Pułku Czołgów Ciężkich swój szlak bojowy rozpoczął 17 stycznia 1945, kiedy to uczestniczył w wyzwalaniu Warszawy. Wsławił się ciężkimi walkami o Mirosławiec i Kołobrzeg. Swój szlak bojowy zakończył w maju 1945 w Zuhlsdorf ( 25 km na północ od centrum Berlina ). Drugim pułkiem, do którego trafiły czołgi IS-2, był 5 Pułk Czołgów Ciężkich.  Na przełomie kwietnia i maja 1945 brał udział w ciężkich walkach Operacji Łużyckiej.

Do dziś w Polsce zachowało się 11 czołgów IS-2. Niestety, w znakomitej większości są to egzemplarze “pomnikowe”, pozbawione silników, skrzyń biegów i całego wyposażenia.  Wyjątkiem jest czołg z kolekcji Muzeum Broni Pancernej CSWLąd – bardzo dobrze zachowany pod względem mechaniki i wyposażenia.  

Pierwsze uruchomienie czołgu IS-2 w muzeum miało miejsce w 2005 r. Praca przy IS-e była początkiem współpracy cywilnych wolontariuszy z Muzeum Broni Pancernej. Ekipa w składzie: chorąży Maciej Sławiński, chorąży Radek Wiśniewski, Zbyszko Andrzejczak (nieżyjący już niestety), Jacek Czypicki, Marian Baliński i kpt. Tomasz Ogrodniczuk pracowała nad pojazdem ponad 3 miesięcy. Celem ówczesnych działań było zinwentaryzowanie braków i problemów oraz ewentualne uruchomienie pojazdu.

Po wymianie wtrysków, odpowietrzeniu, uzdrowieniu chłodnicy i układu wodnego, dało się uruchomić silnik. W trakcie prac nad uruchomieniem IS-a poznano dokładnie braki tego pojazdu – ale do ich naprawy potrzebny był warsztat mogący pomieścić kolosa. W roku 2005 nie było takiej możliwości…

Dziś sytuacja jest zupełnie inna. Dzięki uprzejmości i zaangażowaniu komendanta Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych, pana pułkownika dypl. Piotra Kriese, wolontariusze z Koła Przyjaciół Muzeum Broni Pancernej mogli skorzystać z wojskowych warsztatów naprawczych.

Kończący się remont rozpoczął się 15 października 2012 i trwał do maja 2013 roku. Jego celem tego remontu było wprowadzenie IS-2 na stałe do grupy jeżdżących pojazdów MBP. Motorami napędowymi remontu byli Jacek Czypicki i chorąży sztabowy rez. Witold Marcińczyk. W remont zaangażowali się także inni wolontariusze z Koła Przyjaciół Muzeum Broni Pancernej ( żołnierze służby czynnej i cywile ), zaprzyjaźnione z MBP stowarzyszenia i firmy.

Zakres prac obejmował:
– Układ chłodzenia: wyjęta została chłodnica. Rozpołowiona, naprawione przecieki, założona nowa uszczelka na skręcaniu połówek, nowe uszczelki pod pokrywami. Naprawione lamele zewnętrzne. Uszyte nowe osłony pomiędzy wentylatorem, a chłodnicą. Dorobione rury łączeniowe układu ( trzy sztuki). Wymienione połączenia gumowe rur.
– Układ olejowy: wyjęty i umyty filtr, uszczelniona pompa oleju, wymienione gumy na połączeniach rurowych.
– Układ paliwa: wyjęte i umyte lub wymienione filtry paliwa. Wymieniona membrana ręcznej pompy paliwa. Wyregulowana pompa wtryskowa, wymienione na nowe wszystkie wtryskiwacze. Wymienione na nowe wlewy paliwa.
– Układ powietrzny: wymieniony na nowy układ rurek łączący butle z układem rozruchu. Wymyte i naprawione filtry powietrza . Naprawiona pompka paliwa do wtrysku paliwa we filtry powietrza.
– Układ elektryczny: wymieniona na nowa instalacja elektryczna, naprawione i odnowione wszystkie lampki, naprawione wszystkie przełączniki, naprawiony i odnowiony pulpit sterowania w przedziale mechanika, naprawiony i odnowiony pulpit sterowania w wieży. Wymieniony na nowy wyłącznik masy, nowy regulator napięcia prądnicy. Naprawiony silnik obrotu wieży, sterownik obrotem wieży, stycznik załączania silnika układu inercyjnego, silnik napędu układu inercyjnego, stycznik załączania układu inercyjnego z głównym silnikiem. Naprawiony wentylator z przedziału bojowego. Naprawione cewki wysokiego napięcia z układu wtrysku paliwa we filtry powietrza. Wymienione akumulatory. Nowe skrzynki i pokrywa akumulatorów. Poszerzana podstawa pod akumulatory. Naprawa OUS-a.
– Rewizja układu napędowego i jezdnego. Uzupełnienie smarów i płynów.
– Malowanie całego wnętrza czołgu: przedział mechanika , przedział bojowy, przedział napędowy
– Demontaż, przegląd i naprawa: peryskopów, szkieł pancernych.

Prócz tego rozpoczęło się dokompletowywanie wyposażenia czołgu: dokupiono oryginalną radiostację czy plandekę na pojazd ( cały czas poszukujemy łusek 122 mm!!).

Pierwszy publiczny pokaz jazdy odbędzie się 1 czerwca 2013, w trakcie obchodów Święta 1 Batalionu Pancernego, na terenie CSWLąd w Poznaniu przy ul. Wojska Polskiego.

Odświeżone wnętrze pojazdu można obejrzeć w Wirtualnym Muzeum: http://wirtualne.muzeumbronipancernej.pl/

A oto film z pierwszej testowej jazdy: