Poznań ratuje całą Wielkopolskę!

10 kwietnia to szczególna data dla Wielkopolskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego – tego dnia bowiem poznańska WCPR zaczęła obsługiwać wszystkich mieszkańców województwa wielkopolskiego dzwoniących pod numer 112.

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jak ważne dla systemu powiadamiania ratunkowego jest Wielkopolskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Dość powiedzieć, że swoim zasięgiem obejmuje aglomerację liczącą aż 3,5 mln mieszkańców województwa! Jednak nadal wielu ludzi nie wie, do czego służy numer alarmowy 112.

– Musimy informować, do czego ten numer służy, bo wciąż 75 proc. rozmów to są rozmowy, które nie powinny trafić na linię 112 – podkreśla Piotr Florek, wojewoda Wielkopolski. To właśnie wojewodzie podlega mieszczące się w Poznaniu WCPR. – Z pozostałych telefonów 10 proc. trafia do pogotowia ratunkowego, 8-10 proc. do policji, 1 proc. do straży pożarnej a pozostale telefony trafiają do innych służb.

Wojewoda dostrzega też inny aspekt tego, że na numer 112 dzwonią wielkopolanie z problemami, z którymi nie powinni się zwracać do WCPR.
– Zasadnicza i ważna sprawa jest taka, że te rozmowy są filtrowane: te 75 proc. rozmów zostaje już odrzuconych, a służby otrzymują informacje, żeby wysłać siły i środki do odpowiednich działań – podkreśla wojewoda.

Włączenie wszystkich powiatów województwa Wielkopolskiego do jednego systemu to jednak dopiero pierwszy etap zmian. Stworzony zostanie jeszcze System Wspomagania Dowodzenia dla poszczególnych służb: policji, straży pożarnej i pogotowia. Systemu policji i straży pożarnej już są wdrażane, natomiast dla ratownictwa medycznego powstanie na początku maja.

Władze województwa podkreślają, że dla prawidłowego działania systemu powiadamiania ratunkowego konieczna jest współpraca osób dzwoniących z dyspozytorami. Dzwoniąc pod numer alarmowy 112 trzeba być przygotowanym na pytania o:

  • miejsce zdarzenia (miejscowość, powiat, województwo, itp.) – dyspozytorzy mogą co prawda określić położenie osoby dzwoniącej zdalnie, jednak dzięki informacji bezpośredniej mogąszybciej zareagować
  • opis zdarzenia
  • osoby poszkodowane (liczba i stan: czy są przytomni czy nie)
  • inne zagrożenia, np. obiekty w pobliżu
  • imię i nazwisko oraz numer telefonu – tych danych podawać nie trzeba, jednak mogą one ułatwić kontakt w sytuacji np. zerwania połączenia przez brak sieci

Urzędnicy informują również, że na numer alarmowy 112 należy dzwonić, gdy zagrożone jest życie, zdrowie lub mienie – jeżeli potrzebne jest ratownictwo medyczne, strażpożarna lub policja. Nie należy natomiast dzwonić w celu uzyskania informacji o sytuacji na drogach, prognozy pogody i innych ogólnodostępnych informacji. Niepotrzebne telefony mogą wpłynąć na czas reakcji podczas prawdziwych sytuacji alarmowych.

Na numer 112 można dzwonić z każdego aparatu telefonicznego, nawet jeżeli nie posiada się żadnych środków na koncie. Połączenie jest bezpłatne.

Czytaj też:

System ratownictwa nadal z dziurami