Co dalej z Wolnymi Torami?

Takie pytanie zadali przedstawicielom Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Poznaniu członkowie Inwestycji dla Poznania. Bo nadal nie ma żadnej spójnej i kompleksowej koncepcji zagospodarowania tego terenu.

Członkowie IdP w swoim liście zwracają uwagę, że trwa budowa nowego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego i budowa prowadzących do niego dróg – ale nie przekłada to się na jakiekolwiek prace nad zagospodarowaniem reszty terenu.   

“Warto przypomnieć, że na podstawie zawartego w dniu 26 sierpnia 2010 r. Porozumienia pomiędzy Miastem Poznań a PKP S.A. w 2011 roku zostało ogłoszone postępowanie na wyłonienie autora projektu urbanistycznego zagospodarowania terenu Wolnych Torów w Poznaniu” – przypominają w swoim liście członkowie IDP. – “Termin składania ofert wstępnych po zmianach określono na koniec września 2011 roku. Według informacji prasowych do przetargu przystąpiły tylko dwa podmioty: poznańskie biuro architektoniczne BDF oraz międzynarodowa firma Chapman Taylor, które spełniły stawiane wymaganie. Kolejnym krokiem tego dwuetapowego przetargu miał być wybór tańszego oferenta. Za chwilę minie półtora roku, a decyzja nie została wciąż podjęta, procedura zawisła w martwym punkcie.”

A przecież w Europie jest wiele przykładów, z których można korzystać, jesli chodzi o rekultywację terenów poprzemysłowych i przywrócenie ich miastu. To na przykład dworzec centralny w Utrechcie wraz z otoczeniem, który postanowiono przebudować w połowie lat 90. ubiegłego wieku. Jednak – jak podkreślają IdP – to nie była tylko przegbudowa.

“Przez ponad dekadę specjalna jednostka miejska wespół z potencjalnymi inwestorami, organizacjami pozarządowymi, architektami, urbanistami, socjologami, całą rzeszą instytucji, a przede wszystkim mieszkańcami debatowała, nakreślała i kreowała wizję zmian” – piszą. – “Długotrwały proces zakończył się consensusem, który pozwala mieć nadzieję, że wypracowane rozwiązania będą w jak najmniejszym stopniu godziły w interesy różnych grup żyjących w mieście. Stworzony masterplan jest sukcesywnie wdrażany, a realizacja wszystkich inwestycji przewidywana jest na dwie dekady! Kompleksowość i długofalowość patrzenia na miasto jest godna podziwu i naśladowania.”

W Poznaniu można by wykorzystać holenderskie – czy jakiekolwiek inne – doświadczenia tego rodzaju. jednak nic się w tej mierze nie dzieje. Dlaczego członkowie stowarzyszenia, które przecież inwestycje ma w nazwie, postanowili w liście otwartym zapytać władze miasta, co dalej? Przetarg najwyraźniej nie dał spodziewanych efektów, skoro minęło tyle czasu i na tym terenie nadal nic się nie dzieje. A skoro tak, to właściciele terenu mogą tam budowac na podastawie warunków zabudowy, co w praktyce poznańskiej zonacza wolną amerykankę i stawianie dokładnie wszystkiego, co komu przyjdzie do głowy…

“To już się powoli dzieje” – ostrzegają działacze IdP. – “Teren dworca PKS, układ komunikacyjny ZCK, zabudowa d. bazy PKS – bez żadnego wpływu, nadzoru, wyrywkowo, pogrążając ten teren w chaosie. Czy w obliczu kolejnej perspektywy finansowej środków pomocowych UE, gdzie miasto mogłoby uzyskać wsparcie na odpowiednie uzbrojenie i przygotowanie terenu, nie jest pożądanym, aby obszar ten rozwijał się wedle ściśle zaprogramowanych reguł? Nie zmarnujmy tej szansy!”