Światła na Kraszewskiego? Inwestycje dla Poznania protestują

Cztery sygnalizacje świetle na około 160-metrowym odcinku ulicy Kraszewskiego to stanowczo za dużo – uważają członkowie stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania. I proponują własną wersję przebudowy ulic wokół dawnej zajezdni przy Gajowej.

– W naszej ocenie najbardziej istotnym błędem zaprezentowanego projektu jest propozycja umieszczenia na każdym ze skrzyżowań sygnalizacji świetlnej – uważa Paweł Sowa z IdP. – Bo wydatnie utrudni ruch pieszy, jak i negatywnie wpłynie na płynność ruchu samochodowego oraz tramwajowego. Instalacja na tej klasy ulicach sygnalizacji świetlnej pod pozorem poprawy bezpieczeństwa jest niepotrzebna, a bezpieczeństwo takich rozwiązań jest iluzoryczne.
 
Stowarzyszenie uważnie przyjrzało się projektowi i przygotowało do niego kilkadziesiąt uwag. Rezygnacja ze świateł jest tylko jedną z nich, a oto kolejne: na skrzyżowaniu ulicy Zwierzynieckiej i Kraszewskiego zaprojektowanie skrzyżowania równorzędnego, dzięki czemu pojazdy szynowe będą miały pierwszeństwo. Na ulicy Zwierzynieckiej powinno zostać wytyczone dodatkowe przejście dla pieszych umożliwiające wejście na przystanek na wysokości projektowanego progu zwalniającego oraz jego kontynuacja na drugą stronę ulicy.

Z ul. Kraszewskiego w Zwierzyniecką powinien być poprowadzony lewoskręt rowerowy przy osi jezdni zamiast zjazdu na chodnik, a w południowej części ul. Kraszewskiego – powinien być łącznik rowerowy z jezdni na chodnik przed, a nie za przejściem dla pieszych.

Tam, gdzie pozwala na to szerokość ulicy, torowisko na ul. Kraszewskiego powinno być wydzielone za pomocą separatorów umożliwiających awaryjne wjazd na torowisko, a
oddzielny pas do lewoskrętu z ul. Kraszewskiego w ul. Jackowskiego zlikwidowany, by nie blokował tramwajów.

W ciągu ulicy Kraszewskiego droga rowerowa powinna być poprowadzona na jezdni, a nie na chodniku, a na skrzyżowaniu ulic Kraszewskiego i Sienkiewicza i droga rowerowa, i przejście dla pieszych powinny zostać przesunięte bliżej ul.Kraszewskiego. Po zachodniej stronie ul. Kraszewskiego powinny zostać zlikwidowane miejsca postojowe na chodniku, a w ich miejscu powinna się znaleźć mała architektura i zieleń. Inna mozliwością jest przesunięcie tak krawężnika, aby miejsca postojowe znajdowały się na jezdni, a nie na chodniku.

Przejście dla pieszych na ul. Jackowskiego powinno zostać skrócone przez miejscowe zawężenie jezdni, a po północnej stronie skrzyżowania Zwierzyniecka / Kraszewskiego lub zamiennie po południowej stronie skrzyżowania Jackowskiego / Zwierzyniecka wytyczone przejście dla pieszych.
    
Członkowie stowarzyszenia postulują też zachowanie odzyskanej kostki brukowej i ułożenie jej w torowisku zamiast płyt EPT. Przypominają też, że konsultacje w sprawie przebudowy trwają jeszcze do 13 lutego – i do tego czasu można wysyłać do Zarządu Dróg Miejskich swoje uwagi.

Czytaj także:

Kłopotliwe światła w dawnej zajezdni przy Gajowej