Teatr Wielki zaprasza na “Aidę”

I warto z tego zaproszenia skorzystać, bo to ostatnia szansa zobaczenia tego spektaklu przed dłuższą przerwą. A “Aida” to wyjątkowa opera, zwłaszcza w wykonaniu zespołu poznańskiej Opery.

“Aida” została zamówiona u Giuseppe Verdiego w 1869 na uroczyste otwarcie kanału Sueskiego przez Ismaila Paszę, kedywa Egiptu. Jednak temat nie wzbudził zainteresowania mistrza – dopiero czytając opracowanie tematu Augusta Mariette’a Verdi dał się przekonać do rozpoczęcia prac nad tą operą. Nie bez znaczenia zapewne było tu królewskie honorarium, 150 tys. franków w złocie…

Opera powstała na czas i została wykonana na otwarciu kanału w 1871 roku w Kairze, a publiczność przyjęła ją z ogromnym entuzjazmem. To dziś jest jedną z najchętniej wystawianych oper i uważa się ją za jedną z najważniejszych i najdoskonalszych dzieł Verdiego.

Dlaczego “Aida” jest dziełem ponadczasowym? Z pewnościa dzieki mistrzostwu kompozytora: są tu bowiem i działające na wyobraźnię, niezwykle widowiskowe sceny zbiorowe, ale i poruszające sceny liryczne. Nie brakuje w niej także scen dramatycznych, co nadaje spektaklowi tempa i sprawia, że trudno się na nim nudzić. No i co najważniejsze – jest to przecież opowieść o wielkiej, nieszczęśliwej miłości, a takie historie, zwłaszcza jesli są dobrze zaśpiewane, zawsze cieszą się powodzeniem…

Poznańskie wykonanie “Aidy” 3 i 5 lutego zasługuje na szczególna uwagę z kilku przyczyn.
– Ponownie usłyszymy Agnieszkę Zwierko w roli Amneris, kobiety zakochanej w Radamesie (Kałudi Kałudow), której rywalką w tej miłosnej historii jest piękna niewolnica faraona, Aida (Barbara Kubiak) – wyjaśnia Anna kochnowicz, rzeczniczka prasowa teatru Wielkiego w Poznaniu. – Rola Amneris to jedna z popisowych partii Agnieszki Zwierko, śpiewaczki dziś występującej poza Polską, uznawanej za jeden z piękniejszych mezzosopranów w świecie opery. Zwrócić uwagę należy także na kierownictwo muzyczne – Gabriel Chmura czuje się wyśmienicie w repertuarze romantycznym, szczególnie bliski jest mu Verdi: 31 stycznia poprowadzi “Traviatę”, 3 i 5 – “Aidę”, a w czerwcu – premierowgo “Falstaffa”.

Koniecznie trzeba zwrócić szczególną uwagę na scenografię Jean-Antoine’a Hierro – wspaniale oddającą klimat starożytnego Egiptu, jednak nie przytłaczającą widza swoim przepychem i monumentalizmem, co często można zauwazyc podczas różnych realizacji “Aidy”.
– Przestrzeń przez niego stworzona to prawdziwe dzieło sztuki – zapewnia Anna Kochnowicz.

3 i 5 lutego to ostatnia na jakiś czas szansa zobaczenia tego spektaklu. Ani w lutym, ani w marcu “Aidy” nie ma już w repertuarze Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Premiera: 20 maja 2001
kierownictwo muzyczne: Gabriel Chmura
reżyseria: Marek Weiss-Grzesiński
kostiumy: Jean-Antoine Hierro
choreografia: Izadora Weiss
kierownictwo chóru: Mariusz Otto