Dyskretny urok burżuazji

Spektakl w reżyserii Marcina Libera, jaki powstaje w poznańskim Teatrze Nowym to połączenie nagrodzonego Oscarem w 1972 roku filmu „Dyskretny urok burżuazji”, „Trzech monologów” Dario Fo i Franki Rame i fragmentów dramatu „Śmierć człowieka-wiewiórki” Małgorzaty Sikorskiej Miszczuk.

Marcin Liber, znany publiczności do tej pory głównie ze spektakli dotyczących zmagań z pamięcią historii, teatralnej walki z antysemityzmem, antywojennych przestróg, w poznańskim Teatrze Nowym wykorzystuje ten materiał literacki, by zastanowić się, co dzieje się we współczesnym społeczeństwie miasta. Dlaczego język ofert, komplementów, transakcji jest tak groźny? Jak przebiegają granice wykluczeń, komu brakuje dziś głosu?

Reżyser stawia tezę, że surrealizm jest już blisko rzeczywistości, a najgroźniejszy terroryzm wykluwa się właśnie w obszarach, które są marginalizowane. Dzisiejsza arystokracja nie jest już gwarancją rozmowy, sama może utonąć w kłamstwach i komunikacyjnych anachronizmach. Oderwanie się od wspólnoty grozi nową, krwawą rewolucją?

Dwadzieścioro dwoje aktorów na scenie, trzy znakomite teksty literackie, jedna wypowiedź, czy w „słusznej sprawie”?

Marcin Liber

Rocznik 1970. Zdobywca jednej z najważniejszych polskich nagród teatralnych, Lauru Konrada 2012 za spektakl „III Furie” (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy). Początki drogi twórczej Marcina Libera związane są z teatrem ulicznym – przez kilka lat należał do teatru Biuro Podróży. Kolejne współtworzone przez niego spektakle powstawały w ramach Teatru Usta Usta (założonego przez Libera wspólnie z Wojciechem Wińskim), a także we współpracy z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu. Pracował również przy efemerycznych projektach, m.in. reżyserował spektakl realizowany z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego.

Od kilku lat pracuje jako reżyser w teatrach dramatycznych. Jego przedstawienia charakteryzuje wyraźnie rozpoznawalna estetyka, w której spaja wątki i obrazy popkulturowe oraz stronę wizualną o ironizującej wymowie. Przykłada wagę do psychologicznych konstrukcji postaci, jednak daleki jest od wrzucania ich w konwencjonalny realizm. Chętnie zajmuje się tekstami nieoczywistymi, trudnymi do przełożenia na język teatru. Jego przedstawienia są często nagradzane. Interesuje go teatr żywo reagujący na rzeczywistość i stanowiący do niej artystyczny komentarz: „Uważam, że teatr powinien wywoływać dyskusje. Moje spektakle mogą być takim zaczynem do nich”.

Obsada:

Dorota Abbe, Gabriela Frycz, Małgorzata Łodej-Stachowiak, Daniela Popławska, Maria Rybarczyk, Marta Szumieł, Martyna Zaremba (gościnnie), Paweł Binkowski, Radosław Elis, Filip Frątczak (gościnnie), Grzegorz Gołaszewski, Janusz Grenda, Nikodem Kasprowicz/Michał Kocurek, Mirosław Kropielnicki, Andrzej Lajborek, Mateusz Ławrynowicz, Cezary Łukaszewicz, Aleksander Machalica, Łukasz Mazurek, Andrzej Niemyt (gościnnie), Bartosz Nowicki (gościnnie), Mariusz Zaniewski.

Przekład: Agata Gołębiewska
Reżyseria: Marcin Liber
Dramaturgia: Michał Pabian
Scenografia: Grupa Mixer
Muzyka: Filip Kaniecki Alias MNSL

W spektaklu wykorzystano „Trzy monologi” Franki Rame i Dario Fo w przekładzie Ewy Bal.

Premiera: 16 listopada o godz. 20.00, Teatr Nowy, Duża Scena
Premiera Loży Patronów :17 listopada, godz. 20.00
Kolejne spektakle: 18 i 20 listopada, godz. 20.00 (20 listopada – premiera
z legitymacją).

Ceny biletów:
wtorek-czwartek: 50 zł (normalny) / 30 zł (ulgowy)
piątek-niedziela: 55 zł (normalny) / 35 zł (ulgowy)
premiera z legitymacją: 15 zł (po okazaniu ważnej legitymacji szkolnej, studenckiej, emeryta).

 Zdjęcia w galerii zostały wykonane podczas próby.