– W chwili, w której stwierdzimy utratę dokumentu w Polsce, powinniśmy jak najszybciej zgłosić ten fakt w punkcie paszportowym – radzi Tomasz Stube, rzecznik, prasowy wojewody wielkopolskiego. – Tam spisane zostaje oświadczenie o utracie, opisujące okoliczności kradzieży czy zagubienia.
Ale co wtedy, gdy paszport zostanie nam skradziony lub zgubimy go za granicą?
– W takim przypadku konieczny jest kontakt z polską placówką dyplomatyczną, która wyda paszport tymczasowy, umożliwiający powrót do kraju – wyjaśnia TOmasz Stube. – Jak pokazuje statystyka, utrata dokumentów zdarza się dość często. W ubiegłym roku odnotowaliśmy w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim blisko 800 takich przypadków. A od stycznia do czerwca tego roku – już 430.
Przy składaniu wniosku o nowy paszport potrzebne będą dodatkowo dokumenty zaświadczające o utracie paszportu np. zaświadczenie otrzymane z policji, placówki kontroli granicznej. W przypadku utraty lub zniszczenia ważnego paszportu, termin realizacji wniosku o wydanie nowego może wynosić do dwóch miesięcy, podwyższona też o 200 procent jest opłata za wydanie dokumentu.
Przed wyjazdem warto także przygotować sobie kserokopię lub skan głównej strony paszportu, żeby w razie konieczności móc potwierdzić swoją tożsamość i na wszelki wypadek sprawdzić, gdzie znajdują się polskie placówki dyplomatyczne w kraju, do którego jedziemy. Takie informacje można znaleźć na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych www.msz.gov.pl.