eSzkoła: wystartowali w konkursie z… mappingiem

Uczniowie poznańskiego gimnazjum nr 9 biorą udział w projekcie “eSzkoła – Moja Wielkopolska”. Ich projektem konkursowym jest mapping, a raczej, jak nazwali swój projekt “Coś z niczego, czyli świat trójwymiaru”.

– Zaskoczyli mnie. Oni potrafią o wiele więcej ode mnie. Mówią, że tu się podłoży i tam się wytnie, a ja w zasadzie nie wiem o czym oni rozmawiają – mówi Anita Jankowska, nauczycielka w Gimnazjum nr 9 w Poznaniu. O czym rozmawiali gimnazjaliści? O mappingu.

Bo najpierw jest nic – kartka papieru. Potem powstaje coś – bryła sześcienna. Następnie dwie, trzy, a w końcu kilkanaście. Ustawiamy je na sobie, tworząc papierową budowlę. Musimy mieć jeszcze komputer ze specjalnym programem do mappingu i projektor. Nieodłącznym elementem jest muzyka, która podkreśla nastrój i efekty świetlne. Jak najlepiej dobrać melodię towarzyszącą pokazowi? Zamykamy oczy i w myślach malujemy obrazy, które pojawiają nam się w głowie podczas słuchania muzyki.

Najpierw wszyscy są niechętni. Jak to? Zamknąć oczy i słuchać? Dlaczego, co nam to da? Pierwsza oczy zamyka nauczycielka, potem uczniowie. I rzeczywiście – to ma sens! Wyobraźnia rysuje kształty, podsuwa kolory i kolejność obrazów wyświetlanych przez projektor na budowli z sześcianów. Wszystko, aby stworzyć niezapomniany pokaz trójwymiarowego świata. Kolorowe wzory zmieniają się wraz ze zmianą tempa i charakteru muzyki. Kolory przenikają się z melodią tworząc niezapomniany spektakl…

To jedyny taki projekt w całej “eSzkole”. Przystępując do pracy na nim, uczniowie nie mieli zielonego pojęcia o mappingu. Sami nauczyli się wszystkiego dzięki darmowym tutorialom internetowym. Spotkali się także ze studentem Politechniki Poznańskiej Koła Naukowego “Illumination”, który opowiedział im o podstawach tej nowej sztuki audiowizualnej.

Jednak do wszystkiego musieli dojść własnymi siłami, ucząc się na błędach. Efektami swojej pracy podzielili się z uczniami szkoły podstawowej, dla których przygotowali grę edukacyjną. Na zajęciach pojawili się z siatką pełną kolorowych sześcianów i identyfikatorami dla uczniów. Podzielili ich na grupy, a każda osoba w zespole pełniła inną rolę. Był lider, architekt, inżynier, budowniczy i dostawca. A zadanie? Jak najszybciej postawić budowlę z sześcianów wzorując się na jej rzutach z góry oraz lewej i prawej strony.

Wszystkie zrealizowane przez uczniów projekty – a więc także i ten uczniów gimnazjum nr 9 z poznania – możemy oglądać w Internecie, a co najważniejsze – zagłosować na nie. Wystarczy wejść na stronę www.eszkola-wielkopolska.pl, kliknąć w mapkę Wielkopolski po prawej stronie ekranu, wybrać powiat, szkołę i projekt, który najbardziej nam się spodobał i oddać na niego głos. Dzięki głosom uczniowie pracujący nad projektami mają szansę na wartościowe nagrody – m.in. laptopy i aparaty cyfrowe. Ogłoszenie wyników i nagrodzenie najlepszych prac odbędzie się podczas październikowej gali.

Czytaj także:

eSzkoła: głosuj na projekty poznańskich uczniów!

eSzkoła – innowacyjny projekt w wielkopolskich szkołach