Wszystkie Solarisy już są!

Najpierw miało być ich 40, później 45, a wszystkie miały dojechać do Poznania do końca maja 2012. No i dojechały. Ostatnie zamówione niskopodłogowe tramwaje Tramino już można podziwiać w zajezdni przy Głogowskiej.

Operacja budziła od początku – czyli od 2007 roku, bo wtedy MPK zaczęło się starać o unijną dotację na zakup taboru – spory podziw, bo też skala była niespotykana w Polsce. W dodatku zakup tramwajów to nie tylko same pojazdy, ale także specjalistyczne wyposażenie zajezdni wraz z oprzyrządowaniem i narzędziami, niezbędnymi dla prawidłowej eksploatacji zakupionych tramwajów. Niezbędny był również pakiet naprawczy, obejmujący części zamienne oraz materiały potrzebne do realizacji planowych przeglądów okresowych.

Na początku 2009 roku do przetargu na zamówienie tramwajów dla poznańskiego MPK przystąpiło aż dziesięć firm, a za najlepszą uznano ofertę Solarisa z podpoznańskiego Bolechowa. Umowa została podpisana i w lipcu 2011 roku rozpoczęły się dostawy tramwajów – dziś nedeszły ostatnie z zamówionych 45 pojazdów.

Wszystkie są niskopodłogowe, nowoczesne, o smiałej, opływowej linii i klimatyzowane. Sa też wygodne – nie tylko dlatego, że nie trzeba się do nich wspinać po schodach, ale także ze wzgtlędu na przestrzonne wnętrze, wygodne zarówno dla pasażerów jak i dla motorniczych. Tramwaje zostały bardzo dobrze przyjęte przez pasażerów komunikacji publicznej w Poznaniu – a jak wszyscy wiemy, zadowolenie poznaniaka nie jest łatwe i zdarza się rzadko…

– Dokładnie 16 lat temu realizowaliśmy nasze pierwsze zamówienie na dostawę autobusów – wspomina Solange Olszewska, prezes zarządu firmy Solaris. – Klientem także było MPK Poznań. Dzisiaj nasze autobusy i trolejbusy, których wyprodukowaliśmy już blisko 10 tysięcy, znane są w całej Europie i poza nią. Mam nadzieję, że to równie dobry znak, że pierwszym nabywcą naszych tramwajów także jest poznańskie MPK.

Prezes Olszewska zwróciła także uwagę na fakt, że na poznańskie tramwaje patrzą z podziwem i zazdrością zagraniczni goście przyjeżdżający do stolicy Wielkopolski – a to bardzo dobra reklama dla Solarisa.
– Jesteśmy z tego powodu niezwykle dumni – przyznaje prezes Olszewska. – Ale czujemy także dużą odpowiedzialność za produkt, który będzie eksploatowany w poznańskim MPK przez co najmniej 30 lat…

Solarisy bardzo wysoko ocenia też od strony technicznej Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych MPK.
 
– Solarisy Tramino bardzo dobrze radzą sobie w ruchu komunikacyjnym – mówi. – Nawet jeśli pojawiają się drobne usterki, to dzięki naszym przeszkolonym służbom technicznym oraz serwisowi dostępnemu przez 24 godziny na dobę reakcja w przypadku awarii jest praktycznie natychmiastowa. To bardzo ważny element umowy i już widzimy pozytywne efekty tego zapisu. Co dla nas ważne, zadowoleni są również pasażerowie. Dociera do nas wiele dobrych opinii na temat tych pojazdów właśnie od osób, które z nich korzystają na co dzień. Wierzymy, że tak zostanie i tramwaje przez kolejne lata będą działały tak samo sprawnie jak teraz.

Poznańskie Solarisy Tramino, o długości 32 metrów, są wyposażone w klimatyzację i mogą zabrać na pokład do 229 pasażerów. Pojazdy mają sześć wejść, z czego cztery podwójne o szerokości 1500 mm oraz dwoje drzwi pojedynczych o szerokości 750 mm każde. Wysokość podłogi tramwaju nad torowiskiem w obrębie drzwi to zaledwie 350 mm. Solarisy Tramino są napędzane czterema silnikami trakcyjnymi, każdy o niezależnym zasilaniu.