Ławica: po terminalu – droga kołowania

Decyzja o pozwoleniu na użytkowanie nowych płaszczyzn lotniska wydana – dziś nowe pasy oglądali dziennikarze, a od początku maja będą z nich już korzystać pasażerowie przylatujący na Ławicę.

Decyzja została wydana 4 kwietnia przez Wojewódzkiego Inspektora nadzoru Budowlanego.
– Uzyskaliśmy pozwolenie na użytkowanie najważniejszej inwestycji, jeśli chodzi o zwiększenie przepustowości – mówił z dumą Krzysztof Ochocki, kierownik działu inwestycji w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica.

Powód do dumy jest jeszcze jeden: inwestycja została skończona w rekordowo krótkim czasie, warto też przypomnieć, że to przecież inwestycje na Ławicy, czyli budowa nowego terminala i nowych płaszczyzn były uważane za najbardziej zagrożone inwestycje na Euro 2012 i oznaczone na czerwono przez kontrolerów UEFA, którzy wątpili, by poznaniakom udało się wybudować na czas i terminal, i nowe płaszczyzny.

Oczywiście kontrolerzy nie mieli racji: terminal jest już gotowy, a teraz także zostały oddane do użytku równoległa droga kołowania samolotów i rozbudowana płyta postojowa. Droga kołowania ma długość 2, 5 km i przebiega wzdłuż całego pasa startowego. Jest z nim połączona dwoma ścieżkami szybkiego zjazdu oraz dodatkową drogą kołowania.
– Dzięki niej będziemy mogli wykonywać około 30 operacji na godzinę – mówi Krzysztof Ochocki. – Dla porównania obecnie wykonujemy ich 10-12…

Bo dzięki ścieżkom szybkiego zjazdu samolot będzie mógł szybciej niz obecnie opuścić pas startowy, a więc zrobić miejsce dla następnej maszyny. Ten odcinek drogi będzie mógł też służyć jako długoterminowe miejsce postojowe dla samolotów, choć razem z drogą kołowania oddano też do użytku nową płytę postojową dla samolotów. Znajduje się tam 6 stanowisk dla samolotów typu Airbus A320 i Boening 737. Płyta ma powierzchnię 46 tysięcy metrów kwadratowych i umożliwia jednoczesną obsługę około 10 samolotów.

– Przepustowość lotniska była naszym najsłabszym punktem – przyznaje Krzysztof Ochocki. – Ale ten problem został już rozwiązany…

Pierwsi pasażerowie skorzystają z nowej płyty już na początku maja tego roku.

Czytaj także:

Terminal na Ławicy skończony!

Nowy terminal na Ławicy już gotowy!

Nowy terminal na Ławicy bez opóźnień