85 milionów ekstra na Antoninek

W 2009 roku ZDM złożył do Ministerstwa Transportu wniosek o dofinansowanie projektu przebudowy węzła Antoninek z funduszy unijnych. I udało się! W tym roku ministerstwo przyznało dodatkowo prawie 85 milionów na tę budowę.

Zarząd Dróg Miejskich wystąpił zresztą o dofinansowanie inwestycji z wszelkich możliwych źródeł: ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 8.2 „Drogi krajowe poza siecią TEN-T” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a także o dotację ze środków rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa. Tu udało się otrzymać w roku 2010 i 2011 ok. 12,84 mln zł na realizację zadania.

Jednak z funduszami europejskimi udało się nie od razu.
– Nasz wniosek został rozpatrzony pozytywnie – wyjaśnia Jan Gosiewski z Zarządu Dróg Miejskich, z Wydziału Funduszy Europejskich. – Ale ponieważ wniosków było znacznie więcej niż środków, więc nasz wniosek trafił na listę rezerwową. Teraz nastąpiło przesunięcie projektu na listę podstawową i otrzymamy 85 procent kosztów kwalifikowanych.

Dzięki temu dofinansowaniu Antoninek ma szanse stać się inwestycją drogową, zrealizowaną przy udziale aż 95 procent środków zewnętrznych.
– To pierwszy taki projekt drogowy w Poznaniu w tak wysokim stopniu finansowany z zewnątrz – mówi Jan Gosiewski.

Wprawdzie ostateczna wysokość dotacji, jak zastrzegają specjaliśći z ZDM, jest uzależniona będzie od faktycznej wysokości nakładów ponoszonych na realizację inwestycji, ale już dziś wiadomo, że łączna wartość środków zewnętrznych pozyskanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa wyniesie aż 95% kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Przypomnijmy, że projekt rozbudowy węzła Antoninek w ciągu ulicy Warszawskiej i Bałtyckiej przewiduje budowę murów oporowych, kanalizacji deszczowej, przebudowę stacji transformatorowej, linii elektroenergetycznych, przebudowę sieci wodociągowej, telekomunikacyjnej i gazowej. Na nowo wybudowanych obiektach, łącznicach, nasypie oraz na ulicy Warszawskiej zostaną ustawione ekrany akustyczne. Nadmiar wód opadowych będzie kierowany do trzech specjalnie wybudowanych zbiorników retencyjnych na cieku Szklarka. Projekt zakłada również budowę ronda u zbiegu ulic Miłowita i Światopełka wraz z łącznicami prowadzącymi do i od ulicy Warszawskiej.

Termin realizacji zadania pn. „Rozbudowa węzła Antoninek” w ciągu ulicy Warszawskiej i Bałtyckiej (droga krajowa nr 92) w Poznaniu” został ustalony na kwiecień 2012 roku.