Poznań walczy z hałasem

Poznańskie środowisko akustyczne do poprawy – nowy program na rzecz ochrony środowiska właśnie objął miasto, a mieszkańcy mogą spodziewać się zmian. 

Nowy program to trzeci dokument, opracowany dla miasta na przestrzeni ostatnich 10 lat. Na jego podstawie zostaną podjęte działania, mające poprawić klimat akustyczny.

Walka z hałasem to wyzwanie, którego realizację zaplanowano na kolejne lata, aż do 2023 roku, aby podnieść komfort życia mieszkańców Poznania. Trzecia edycja programu powstała w oparciu o ubiegłoroczną mapę akustyczną. Przy konstruowaniu programu zostały uwzględnione m.in plany rozwojowe miasta, analiza efektywności dostępnych metod redukcji hałasu oraz skargi mieszkańców na akustykę.

Największym problemem, jakim jest hałas drogowy miasto ma się zająć poprzez zmniejszenie prędkości pojazdów – również w strefach „tempo 30”. Dodatkowo mają zostać wprowadzone obostrzenia, które obejmą ograniczenie prędkości, wymianę nawierzchni jezdni na cichą oraz zmianę organizacji ruchu. Mają też powstać nowe ulice i ronda.

Działania mają być realizowane w 55 obszarach na terenie Poznania i spełnić oczekiwania poznaniaków dotyczące budowy ulicy Nowej Naramowickiej, modernizacji nawierzchni ul. 28 Czerwca 1956r. oraz wprowadzenia obszaru „woonerf” na ul. Św. Marcin. Wykonaniem zadania zajmować się będzie zarządca dróg lub inna jednostka w imieniu Miasta – m.in PIM, ZTM, Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP. Obszar ten to przestrzeń publiczna łączącej funkcje ulicy, deptaku oraz miejsca spotkań mieszkańców.

Redukcja hałasu kolejowego obejmie natomiast sześć obszarów. Realizowane będą bieżące roboty utrzymaniowo-naprawcze, takie jak prace konserwatorskie. W dalszej perspektywie oddana modernizacji ma być linia kolejowa nr 351 w rejonie Ogrodu Botanicznego i jeziora Rusałka oraz ulic Słupskiej i Kierskiej. Budowane będą ekrany akustyczne oraz montowane tłumiki torowe dla linii kolejowych nr 272 na odcinku ulicy Starołęckiej do granic miasta, a także węzła kolejowego w okolicach ulic 28 czerwca 1959r. i Opolskiej.

Dla ośmiu odcinków torowisk tramwajowych o długości ponad 6,3km przewidziano prace utrzymaniowo-naprawcze. Aby zmniejszyć emisję hałasu do środowiska zalecone są także środki jak stosowanie torów bezstykowych ze sprężystym mocowaniem szyn do podkładów czy wykorzystanie mat podtorowych.

Miasto dąży do wybudowania nowoczesnych tras tramwajowych na Naramowicach oraz od Ronda Żegrze do pętli „Falista”, co ma pozwolić na lepsze skomunikowanie tej części miasta z centrum oraz…rozładowanie uciążliwych dla mieszkańców tej okolicy stale pojawiających się korków.

Program ochrony przed hałasem został stworzony na bazie ustawy Prawo ochrony środowiska i zawiera zestaw skutecznych działań naprawczych podejmowanych w 5-letnich cyklach. Jego celem jest obniżenie poziomu hałasu do wartości dopuszczalnej na terenach wymagających ochrony akustycznej, takich jak zabudowa mieszkaniowa jedno- i wielorodzinna oraz mieszkaniowo-usługowa, w tym domów opieki społecznej, szpitali i gospodarstw rolnych oraz terenów rekreacyjno-wypoczynkowych.

Zawarte w programie działania mają poprawić warunki akustyczne w mieście, a ich realizacja ma się odbywać w perspektywach krótko – do 2023, średnio – 2023-2028 i długoterminowej (po 2028r.).