Są chętni na wybudowanie tramwaju na Naramowice

Poznańskie Inwestycje Miejskie otworzyły koperty z ofertami od firm zainteresowanych budową tramwaju na Naramowice. Zgłosiły się dwa konsorcja. Obecnie trwa analiza złożonych ofert.

Dwa konsorcja, które chcą zaprojektować i wybudować trasę tramwajową od pętli Wilczak do Naramowic oraz węzeł komunikacyjny Nowa Naramowicka, stanęły do przetargu ogłoszonego przez Poznańskie Inwestycje Miejskie. W piątek otwarto złożone przez nie oferty.

Realizację pierwszego etapu tej wyczekiwanej przez mieszkańców, najważniejszej inwestycji w północnej części Poznania, konsorcjum, w którego skład wchodzą firma Gülermak z Ankary oraz Mosty Łódź i Gülermak Sp. z o.o., wyceniło na prawie 380 mln zł. To ok. 15 proc. więcej niż na realizację inwestycji przewidział zamawiający. Droższa oferta, złożona przez konsorcjum spółek Torpol z Poznania i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia, opiewa na około 490 mln zł.

Oba konsorcja  zadeklarowały udzielenie 96-miesięcznej gwarancji i skrócenie terminu wykonania części tramwajowej o 3 miesiące. Obecnie trwa analiza złożonych ofert.

Inwestycja ma być prowadzona w formule “projektuj – buduj” co oznacza, że wykonawca będzie zobowiązany do sporządzenia projektu budowlanego, projektów wykonawczych, dokumentacji powykonawczej oraz uzyskania wszelkich niezbędnych decyzji, zezwoleń i pozwoleń oraz do wykonania wszystkich robót budowlanych zgodnie z zakresem Planu Funkcjonalno-Użytkowego oraz wypełnienia wszelkich innych obowiązków w nim zawartych.

Zgodnie z założeniami opublikowanymi w ogłoszeniu przetargowym roboty budowlane powinny zakończyć się do końca roku 2021, a uruchomienie tramwaju planowane jest na wiosnę 2022 roku. W ciągu czterech lat powstanie trasa tramwajowa, zbudowany lub przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie ul. Naramowickiej, od skrzyżowania z ul. Słowiańską/Szelągowską/Wilczak do ul. Błażeja, a węzeł drogowy Nowa Naramowicka wraz z wiaduktem dla tramwajów zostanie wybudowany w rejonie skrzyżowania ul. Naramowickiej z ul. Lechicką (droga krajowa nr 92).

Inwestycja realizowana w ramach projektów “Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu” oraz “Budowa trasy tramwajowej od Pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu” jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Tramwaj między Wilczakiem a Garbarami

Przetarg na wykonawcę trasy tramwajowej z Wilczaka na Naramowic dotyczył pierwszego etapu tej inwestycji. W ramach etapu drugiego tramwaj pojedzie od pętli Wilczak, przez ul. Szelągowską i Garbary do skrzyżowania z ul. Estkowskiego.  W najbliższych dniach podpisana zostanie umowa na opracowanie wielobranżowej koncepcji oraz Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla tego etapu z firmą SWECO Consulting. Oferta SWECO Consulting, poznańskiej spółki należącej do SWECO – wiodącej w Europie firmy doradczej z branży architektonicznej i inżynieryjnej, notowanej na giełdzie NASDAQ – okazała się najkorzystniejsza spośród czterech, jakie wpłynęły do ogłoszonego przez PIM przetargu.

SWECO Consulting za realizację zamówienia otrzyma wynagrodzenie w wysokości ok. 1,4 mln zł. Bezpośrednio przed otwarciem ofert PIM ujawnił, że kwota, jaką ma zamiar przeznaczyć na realizację zamówienia to 1,8 mln zł.

W zakres zamówienia wejdzie nie tylko opracowanie wielobranżowej koncepcji oraz Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla drugiego etapu budowy trasy tramwajowej do Naramowic, lecz  również przygotowanie opracowań pomocniczych i uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy tego odcinka trasy.