Celem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej jest zachęcenie mieszkańców Metropolii Poznań do korzystania z możliwości podróżowania pociągiem, a tym samym zmniejszenie ruchu samochodowego, szczególnie w Poznaniu. Wpłynie to nie tylko na zmniejszenie korków w mieście, ale także na poprawę jakości powietrza.
Dzięki PKM pasażerowie będą mogli w szybki i komfortowy sposób dostać się do miejscowości na poszczególnych trasach.
Jak zauważają inicjatorzy i organizatorzy PKM, szczególnie zachęcający jest czas podróży koleją, zwłaszcza w godzinach szczytu. Z ich wyliczeń wynika, że podróż pociągiem skraca czas poświęcony na dojazd nawet trzykrotnie.
Pociągi w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej mają kursować częściej niż obecne połączenia, szczególnie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Rano i w godzinach popołudniowych odjazdy zaplanowano co pół godziny, a w pozostałym czasie co godzinę. Dzięki temu, zwiększy się także komfort podróży, ponieważ łatwiej będzie dostosować dojazd czy powrót z pracy do godziny odjazdu pociągu, a także pozwoli na obsługę większej ilości pasażerów na przestrzeni np. dwóch godzin.
Poznańska Kolej Metropolitalna obejmuje gminy oraz miejscowości, które położone są w promieniu ok. 50 km od Poznania. Stacjami końcowymi są: Nowy Tomyśl, Wągrowiec, Grodzisk Wlkp., Jarocin, Szamotuły, Rogoźno, Kościan, Gniezno i Września.
W niedzielę uruchomione zostaną cztery pierwsze trasy – do Nowego Tomyśla, Jarocina, Wągrowca i Grodziska Wielkopolskiego.
W ramach PKM rozbudowywana i modernizowana jest także infrastruktura kolejowa, a prace obejmują m.in. remonty i modernizacje stacji kolejowych, peronów i budowy węzłów przesiadkowych.
Pozostałe pięć linii, do Rogoźna, Gniezna, Wrześni, Kościana i Szamotuł zostanie uruchomionych w ramach drugiego etapu realizacji programu, czyli w latach 2019-2021.