Telefonia VoIP – poznaj jej zalety i wady

Telefonia VoIP to jedno największych osiągnięć ostatnich lat w dziedzinie komunikacji głosowej. Korzystanie z niej umożliwia nam znaczną redukcję kosztów połączeń telefonicznych, pozwala na korzystanie z firmowego numeru telefonu z dowolnego miejsca na świecie oraz oferuje znacznie większą funkcjonalność od tradycyjnej telefonii stacjonarnej i komórkowej. Jakie zalety posiada nowoczesna telefonia VoIP i czy rozwiązanie to posiada jakiekolwiek wady?

Telefonia VoIP i jej zalety

Najważniejszą zaletą nowoczesnej telefonii VoIP jest oszczędność pieniędzy. Korzystanie z niej jest bowiem znacznie tańsze niż wykonywanie połączeń głosowych za pomocą tradycyjnej telefonii komórkowej i stacjonarnej. Użytkownicy telefonii internetowej mówią o ograniczeniu wydatków o nawet 70%, co ma szczególne znaczenie w przypadku firm. Operatorzy telefonii internetowej oferują ponadto darmowe pakiety minut, za połączenia płacimy więc dopiero po ich przekroczeniu. Rozmowy wewnątrz sieci tego samego operatora są natomiast całkowicie bezpłatne.

Telefonia VoIP daje nam możliwość odbierania i wykonywania połączeń z firmowego numeru z dowolnego miejsca w Polsce i na świecie. Wystarczy bowiem posiadać stały i najlepiej nielimitowany dostęp do Internetu oraz zainstalować na smartfonie lub laptopie aplikację operatora. Dzięki temu nie musimy być już fizycznie obecni w biurze, aby pracować i wykonywać swoje zadania.

Telefonia VoIP to także niezależność. Jej operatorzy nie wymagają bowiem od swoich klientów podpisywania długoterminowych umów. Aby korzystać z telefonii VoIP wystarczy bowiem wybrać swojego operatora oraz odpowiedni pakiet, opłacić go i skonfigurować swoje urządzenie. Już po chwili możemy korzystać z pełnej funkcjonalności telefonii internetowej. W każdej chwili możemy także z niej zrezygnować, wystarczy bowiem przestać płacić. Niezdecydowani użytkownicy, zanim wykupią płatny pakiet, mogą także wypróbować telefonię VoIP w darmowej wersji. Posiada ona nieco ograniczaną funkcjonalność, co jednak nie stoi na przeszkodzie, by dzięki niej stwierdzić, czy telefonia VoIP jest dla nas odpowiednia.

Telefonia VoIP i jej ograniczenia

Na pierwszą myśl telefonia VoIP to rozwiązanie, które nie ma wad. Jest bowiem oszczędna, funkcjonalna i prosta w obsłudze. Daje nam także niezależność i możliwość korzystania z jej dobrodziejstw wszędzie, gdzie tylko się znajdujemy. Czego więc chcieć więcej?

Decydując się na korzystanie z telefonii VoIP warto mieć jednak świadomość, że potrzebuje ona stabilnego i szybkiego łącza internetowego. Telefonia VoIP działa bowiem w oparciu o połączenie internetowe, które musi być najwyższej jakości, abyśmy mogli w pełni cieszyć się jej funkcjonalnością. Osoby, które poważnie rozważają zakup telefonii VoIP do swojej firmy, powinny więc wcześniej sprawdzić, czy ich łącze internetowe jest wystarczające do jej obsługi. Zwłaszcza małe firmy, które posiadają limitowany pakiet internetowy powinny w pierwszej kolejności rozważyć jego wymianę na stałe nielimitowane łącze.

Warto także wiedzieć, że telefonia VoIP w Dzinga, stanowiąca integralną część platformy Call-Flow Management, może być obsługiwana za pomocą smartfona, laptopa lub komputera stacjonarnego. Osoby, które są natomiast przyzwyczajone do korzystania z tradycyjnego aparatu stacjonarnego, przesiadając się na telefonię internetową będą musiały kupić specjalny telefon internetowy. Jest to urządzenie, które swoim wyglądem oraz sposobem obsługi przypomina aparat stacjonarny. W przeciwieństwie do niego podłączany jest do Internetu.