Obowiązek usunięcia azbestu, jako substancji rakotwórczej, ciąży na właścicielach nieruchomości. To oni muszą pokryć koszt demontażu, przewozu i unieszkodliwienia materiału.
Powiat Poznański, jako pierwszy w Polsce, 12 lat temu rozpoczął program pomocy dla mieszkańców w tym zakresie. Początkowo, dofinansowanie wynosiło 70% kosztów. Obecnie, koszt pokrywany jest w całości przez gminy, powiat i fundusz ochrony środowiska.
Co ważne, do programu mogą przystąpić także ci, którzy azbest mają już zdjęty z dachu. W wielu miejscach Polski mieszkańcy mają problem właśnie z wywiezieniem i zutylizowaniem już ściągniętego materiału, w efekcie czego, jest on składowany na terenie gospodarstw czy posesji.
Wnioski o usunięcie materiałów azbestowych w ramach programu należy składać w urzędach gmin powiatu do 10 lipca 2018 roku.
Od początku funkcjonowania programu, usunięto już ponad 9,5 tysiąca ton szkodliwego materiału.