Poznański Rower Miejski bez stacji? Miasto przedstawiło plany rozwoju systemu wypożyczania jednośladów

Przygotowania do nowego sezonu Poznańskiego Roweru Miejskiego, który rozpocznie się 1 marca, są już na ostatniej prostej. W mieście regularnie powstają nowe stacje PRM i przybywa jednośladów. Być może jednak, już niedługo, stacje w ogóle nie będą potrzebne.

W tym sezonie, do dyspozycji użytkowników PRM będzie łącznie 111 stacji oraz około 1200 rowerów miejskich na terenie Poznania. Umowa z firmą Nextbike Polska, czyli operatorem Poznańskiego Roweru Miejskiego, obowiązuje do końca stycznia 2019 roku. Miasto przedstawiło plany na rozwój miejskiej wypożyczalni jednośladów.

Obecnie, system PRM to system III generacji. Oznacza to, że opiera się on na stacjach, na których użytkownik może zostawić lub oderbać rower. Miasto prowadzi jednak zaawansowane rozmowy i plany w kierunku przejścia na system IV generacji, który umożliwiłby pozostawianie roweru w dowolnym miejscu w ramach wyznaczonej strefy.

Działanie byłoby podobne do obecnie funkcjonujących wypożyczalni samochodów na minuty, gdzie pojazd można zostawić w dowolnym miejscu w granicach danej strefy. Rowery w systemie IV generacji mają wbudowany elektrozamek i moduł GPS.

Miasto chciałoby wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie dla rozwoju PRM.

“Możliwości jest wiele: od rozbudowy obecnego systemu III generacji, poprzez system mieszany III i IV generacji, aż do całkowitej rezygnacji z obecnych rozwiązań i zainwestowania w system IV generacji. Istotne przy tym są koszty, jakie należałoby ponieść rozwijając PRM oraz funkcjonalność systemu.”

Daniel Wawrzyniak, zastępca dyrektora ZTM, przewodniczący Zespołu ds. funkcjonowania systemu poznańskiego roweru publicznego

Trwają rozmowy techniczne z dostawcami systemów wypozyczania rowerów, analizy dotyczące możliwości przystosowania posiadanych w systemie rowerów do systemu IV generacji oraz testy jednośladów.

System miejskiej wypożyczalni ma generować ruch rowerowy w mieście, zachęcając jednocześnie do korzystania z alternatywnych dla samochodów środków transportu, w tym np. komunikacji miejskiej. Obecnie, wiele stacji PRM znajduje się w okolicach węzłów przesiadkowych czy przystanków.

Poznaniacy chętnie korzystają z możliwości poruszania się rowerem po mieście. W ubiegłym sezonie padł rekord – jednoślady były wypożyczane ponad milion razy, a liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 100 tysięcy osób. Z uwagi na duże zainteresowanie, sezon 2017 został przedłużony o dwa tygodnie i trwał aż do połowy grudnia.

Specjalny Zespół ds. funkcjonowania systemu poznańskiego roweru publicznego chce również poznać opinie na temat dalszego rozwoju PRM od użytkowników. W tym celu, od poniedziałku dostępna będzie geoankieta, w której można odpowiedziec na pytania dotyczące m.in. powodów korzystania z PRM, najczęstszych tras, czy rowery służą użytkownikom do przesiadania się na środki komunikacji zbiorowej, czy wolą stacje czy system bezstacyjny, a także czy byliby zainteresowani systemem abonamentowym. Ankieta dostępna jest online. Będzie dostępna od 26 lutego do 18 marca.