Towarzystwo im. Hipolita Cegielskiego od lat jest wizytówką Poznania i Wielkopolski w kontekście promowania etosu pracy organicznej. Tym razem bierze udział w jedynym takim w Europie projekcie pt. „Piosenki Esperanckie”. Przyczyną tego jest wybranie członka jego zarządu do grona twórców, którzy niegdyś opublikowali swoje wiersze w Antologii „Polsko-Esperanckiej” – dziś prezentują swoje wiersze w muzycznej odsłonie.
Co wspólnego ma praca organiczna z poezją? A choćby to, że sam Hipolit Cegielski tworzył wiersze, a jednym z jego najbardziej popularnych publikacji jest „Nauka Poezyi”. W kontekście powiązania pracy organicznej z wierszami w języku esperanto – teksty te mogą być trwałym dowodem na łączenie Kultury Polskiej z międzynarodową.
Jak dowiadujemy się m.in. z facebooka Macieja Fortuny, „Esperanckie piosenki” –to premierowy koncert jego kompozycji do wierszy w języku Esperanto, który miał na celu uczczenie setnej rocznicy śmierci Ludwika Zamenhofa. Odbył się on w ramach XXXIII Festiwalu Arkones w Domu Kultury Kolejarza w Poznaniu, a patronem honorowym wydarzenia został Polski Komitet ds. UNESCO.
Program wieczoru łączył lokalną twórczość z międzynarodowym wymiarem języka esperanto – złożyły się na niego piosenki do słów współczesnych autorów w większości pochodzących z Wielkopolski, m.in.: Andrzeja Bartyńskiego, Ryszarda Bibersztajna, Marii Duszki, Dominika Górnego, Krystyny Grys, Zdzisławy Kaczmarek, Lecha Lamenta, Stanisława Leona Machowiaka, Janusza Sauera, Barbary Tylman i Anny Elżbiety Zalewskiej. Wszystkie utwory w esperanckim przekładzie Lidii Ligęzy.
Maciej Fortuna to trębacz, kompozytor i producent muzyczny. Doktor sztuk muzycznych i magister nauk prawnych, prowadzący aktywną działalność artystyczną. Prócz kreowania własnego języka muzycznej wypowiedzi oraz poszerzania palety brzmieniowej swojego instrumentu, eksperymentuje z łączeniem różnych gatunków sztuki. Istotnym elementem jego twórczości jest wykorzystywanie live electronics. Tworzy i reżyseruje koncerty multimedialne oraz produkcje video.
Udział Macieja Fortuny w tym w projekcie nie jest przypadkowy – kompozytor pochodzi z esperanckiej rodziny. Jego rodzice poznali się poprzez Esperanto, dzięki czemu Fortuna wzrastał w duchu języka Ludwika Zamenhofa.
Maciejowi Fortunie towarzyszyli czołowi wielkopolscy muzycy młodego pokolenia: Hanna Gieda – śpiew, Roman Chraniuk – kontrabas oraz Mateusz Brzostowski – perkusja.
Projekt współfinansowany przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego. Produkcja Stowarzyszenie Jazz Poznań. www.jazzpoznan.pl