Król kompaktów jest tylko jeden

Połączenie najlepszych cech — tak właśnie można w skrócie określić segment pojazdów kompaktowych. Z biegiem lat auta te wyewoluowały do tego stopnia, że przekonują się do nich także ci, którzy lubowali się dotychczas w większych modelach. Który kompakt zasługuje na miano lidera w swojej klasie?

Mnogość dostępnych wariantów

Klient zdecydowany na zakup nowego samochodu udając się do salonu, chce przede wszystkim mieć wybór. Gdyby było inaczej, może spoglądałbym łaskawszym okiem na propozycje z rynku wtórnego. Do grona producentów mających do zaoferowania szeroką paletę pojazdów z pewnością możemy zaliczyć Forda. Wiele z nich nieprzypadkowo cieszą się aż taką popularnością, czego potwierdzenie znajduje się w oficjalnych wynikach sprzedaży za dany rok.

Produkowany nieprzerwanie od 1998 roku Ford Focus doczekał się już 3 generacji. Sukcesor wysłużonego Escorta zerwał z konserwatywnym wizerunkiem na rzecz nowoczesności. Z perspektywy czasu decyzja ta okazała się strzałem w dziesiątkę. Otrzymane niedługo po premierze pierwszej generacji najwyższe wyróżnienie w prestiżowym plebiscycie Car of the Year było zapowiedzią dalszych sukcesów.

Sam pięciodrzwiowy hatchback w ofercie to za mało, by przyciągnąć do siebie wystarczającą ilość klientów. Ford idąc za ciosem, zaprezentował Focusa w najnowszej odsłonie także w wersji sedan oraz kombi. Spośród tych trzech wariantów mogą wybierać klienci w polskich salonach. Przestronność najbardziej rodzinnej odmiany może zadziwiać. Po złożeniu siedzeń kombi dysponuje przestrzenią bagażową o pojemności aż 1512 litrów. To wystarczająco dużo, by samodzielnie przewieźć takim samochodem np. składane meble.

Iście sportowe atrybuty

Na tle obszernej konkurencji na rynku europejskim Ford Focus wyróżnia się również dostępnością aż dwóch odmian o ponadprzeciętnych osiągach, gdzie jedna z nich możliwa jest do nabycia także w wariancie nadwozia typu kombi. Tajemnicze oznaczenie umieszczone w kilku miejscach nadwozia zwiastuje, że mamy do czynienia z czymś więcej, niż tylko z wersją usportowioną.

Dyskretnie wyróżniający się od cywilnych odmian Ford Focus ST zaskakuje tym, z jaką łatwością przyśpiesza do wartości, które lepiej dla własnego dobra osiągać wyłącznie na torze wyścigowym. W przypadku dwulitrowej jednostki napędowej EcoBoost kierowca ma do dyspozycji aż 250 koni mechanicznych. Nowością, niespotykaną dotychczas w Focusie jest pojawienie się sportowej wersji także w dieslu. Wysokoprężny silnik ma 185 koni mechanicznych i znacznie mniejszy apetyt na paliwo. Nabywca niezależnie od wersji może wybierać pomiędzy nadwoziem typu hatchback lub kombi.

Gdyby komuś jednak z różnych względów Ford Focus w odmianie ST wydawał się niewystarczająco szybki, producent postanowił umieścić w ofercie odmianę ekstremalną w całym tego słowa znaczeniu. Wersja RS zespolona z napędem na obie osie i osiągająca moc aż 350 koni mechanicznych sprawia, że Focus jest w stanie katapultować się o 0 do setki w mniej niż pięć sekund i rozwinąć prędkość maksymalną aż 266 kilometrów na godzinę. Wartości zarezerwowane niegdyś dla super samochodów są osiągalne dla niepozornego kompakta, który w specjalnym trybie Drift może nawet na jakiś czas przeobrazić się w tylnonapędową bestię kręcąca na asfalcie widowiskowe „bączki”.

Cały wachlarz udogodnień

Nabywca nowego Forda Focusa ma możliwość skonfigurować swoją specyfikację zarówno pod kątem bezpieczeństwa oraz komfortu. Poziom personalizacji jest na tyle duży, że jeszcze do niedawna zarezerwowany był on jedynie dla przedstawicieli wyższych segmentów. Nie zapomniano także o chcących wyróżniać się nietuzinkowym wyglądem zewnętrznym auta. Specjalne odmiany ST-Line oraz ST Red & Black czynią Focusa jeszcze ciekawszym pojazdem od strony wizualnej.

Wybranie się w trasę kompaktowym Fordem nie musi oznaczać, że zbytnio się przy tym zmęczymy. Dzięki dostępnym udogodnieniom takim jak aktywny tempomat, czy automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów Powershift pokonywanie długich odcinków stanie się znacznie przyjemniejszą czynnością. Nad bezpieczeństwem kierowcy i poruszających się z nim wówczas pasażerów mogą czuwać ponadto inne systemy bezpieczeństwa takie jak monitorujący koncentrację kierowcy, rozpoznający znaki drogowe, zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, czy utrzymującym samochód na pasie ruchu.

Wyśrubowane normy emisji spalin poniekąd sprawiły, że w trzeciej generacji Forda Focusa postawiono na niemałą rewolucję pod maską zwłaszcza w przypadku jednostek benzynowych. Wyposażone w turbosprężarki silniki EcoBoost w wariantach o pojemności 1 i 1,5 litra łączą ponadprzeciętną dynamikę z niskim zużyciem paliwa. Natomiast wysokoprężne motory TDCi o pojemności 1,5, 1,6 i 2 litrów pozwalają jeszcze bardziej wydłużyć okresy pomiędzy kolejnymi tankowaniami. Więcej informacji na ich temat oraz o samym samochodzie można znaleźć tutaj: http://www.ford.pl/Samochody_osobowe/focus.

W obliczu zlewających się ze sobą modeli wielu marek można wciąż trafić na oryginalne propozycje, niewątpliwie warte swojej ceny. Nowy Ford Focus może równie dobrze być przestronny, komfortowy, co i zadziorny. Dostępny w rozmaitych wariantach zdaniem wielu jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie i jego pozycja jest silna jak nigdy dotąd.