Cechy dobrego programu lojalnościowego

Tajemnica spektakularnych sukcesów biznesowych jest bardzo prosta – to przede wszystkim lojalność konsumentów i kontrahentów. W czasach galopującej konkurencji trwałe relacje z klientami i partnerami biznesowymi okazują się podstawą funkcjonowania dobrze prosperujących przedsiębiorstw. Budowanie i utrzymywanie takiej lojalności nie jest jednak proste. Firmy najczęściej decydują się na opracowanie i wdrożenie programów lojalnościowych. Ale czy na pewno każdy z nich ma szanse powodzenia? Jaki powinien być dobry program lojalnościowy i jak go stworzyć?

Dopasowany do potrzeb odbiorców

Jedną z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o opracowywanie programów lojalnościowych, jest dokładne określenie grupy docelowej, jej oczekiwań i wymagań. Z oczywistych względów program konsumencki, skierowany do klientów, będzie się znacznie różnił od programu handlowego, którego odbiorcami mają być nasi partnerzy biznesowi (więcej na temat tych różnic znajdziesz tu: http://sodexolojalnosc.pl/program-lojalnosciowy/). Na etapie projektowania programu lojalnościowego trzeba więc wziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak zwyczaje zakupowe naszych klientów czy komunikację za pomocą technologii, z których najczęściej korzystają.

Uniwersalny

Choć takie przekrojowe podejście do sprawy jest niezwykle ważne, nie łudźmy się – przy tak szerokiej rzeczy klientów trudno będzie utrafić w gusta każdego z nich. Można jednak znaleźć na to sprytny sposób. Dlaczego by – zamiast z góry określać konkretne nagrody czy upominki – nie pozostawić wyboru samym obdarowanym? Z pewnością będą bardziej zadowoleni, mogąc samodzielnie wybrać odpowiedni dla ich potrzeb i upodobań prezent. Narzędzia takie jak karty przedpłacone czy bony zakupowe zdecydowanie to ułatwiają. Aby były naprawdę atrakcyjne, muszą dawać się zrealizować w naprawdę dużej liczbie punktów usługowych i zakupowych. To wymaganie spełniają doskonale rozwiązania proponowane przez Sodexo (patrz: http://sodexolojalnosc.pl/baza-wiedzy/gdzie-placic-bonami-sodexo-lista-sklepow/).

O jasnych i przejrzystych zasadach

By program lojalnościowy funkcjonował sprawnie i z sukcesami, musi być zrozumiały dla konsumentów. Wystrzegajmy się bardzo skomplikowanych zasad i regulaminów. Doświadczenie wielu firm pokazuje, że może to skutecznie zniechęcić odbiorców i zaprzepaścić pokładane w takim systemie nadzieje. Im prostszy i bardziej klarowny program, tym większe szanse jego powodzenia, także dlatego, że łatwiej będzie dotrzeć z jego ideą do potencjalnego beneficjenta.

Obecny w wielu kanałach komunikacji

Nie bez powodu mówi się, że media to piąta władza – w ostatnich latach szczególnie dotyczy to mediów społecznościowych. Żeby więc Twój program lojalnościowy odniósł sukces, musi mu towarzyszyć zakrojona na szeroką skalę kampania promocyjna wykorzystująca różne media, zarówno tradycyjne, jak i nowe. Odpowiedni dobór kanału komunikacji zależy od grupy docelowej. Jeśli Twoi klienci to przede wszystkim ludzie młodzi, posługujący się na co dzień Internetem i obecni w mediach społecznościowych, większy nacisk powinieneś położyć na promocję właśnie tam. Jeśli planujesz dotrzeć raczej do osób starszych, prawdopodobnie bardziej skuteczna będzie kampania telewizyjna czy radiowa. Ważne, by o Twojej akcji było głośno. Nawet najlepiej opracowany program lojalnościowy okaże się klapą, jeśli… nikt nie będzie o nim wiedział.

Jak to zrobić?

Choć wszystkie te cechy mogą wydawać się trudne do osiągnięcia, wystarczą odpowiednie, stworzone przez specjalistów w swoim fachu narzędzia, by stały się faktem. Na polu przeróżnych programów lojalnościowych od lat kompleksowo działa Sodexo. Eksperci tej firmy zajmują się zarówno opracowaniem koncepcji, wdrożeniem jej, jak i obsługą na każdym etapie. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Koniecznie odwiedź: http://sodexolojalnosc.pl/program-lojalnosciowy/. Nie zwlekaj – nie daj się wyprzedzić konkurencji!

//