Parkingi tego typu od lat sprawdzają się w Europie Zachodniej. Planowane inwestycje w Poznaniu maja powstać w ciągu najbliższych dwóch lat. Ma to zmniejszyć ruch samochodów w mieście dzięki temu, że osoby dojeżdżające do Poznania spoza stolicy Wielkopolski, będą mogły w wygodny sposób przesiąść się na jednym z parkingów przy wjeździe do miasta, lub w okolicznych miejscowościach.
Sukces takiego rozwiązania tkwi w dobrym skomunikowaniu obrzeży z centrum. Poznań chciałby także umożliwić bezpłatny przejazd transportem publicznym dla kierowców, którzy okażą kartę parkingową.
Pierwszy parking Parkuj i Jedź, powstaje przy pętli na os. Sobieskiego i ma być ukończony na przełomie września i października tego roku. Przejazd trasą PST do centrum może zająć nawet 20 minut, co jest o wiele szybszym rozwiązaniem, niż jechanie samochodem w tym rejonie.
Podczas wtorkowej sesji Rady Miasta, zabezpieczono środki w budżecie na poczet realizacji wniosku o dotacje do budowy kolejnych parkingów. Jeśli uda się je zdobyć, w Poznaniu powstanie jeszcze pięć takich miejsc – PKP Karolin, PKP Strzeszyn, PKP Podolany, św. Michała, rondo Starołęka. Planuje się także powstanie parkingów na pętli Miłostowo i Górczyn.
Jednocześnie, w gminach ościennych także mają powstać takie inwestycje, najczęściej zlokalizowane przy stacjach kolejowych. Przyznane już zostały środki na powstanie 1300 miejsc postojowych w 15 lokalizacjach. Prace mają się zakończyc wiosną 2018 roku.