Turystyka w Poznaniu

Poznań jest miastem pozbawionym naturalnych atrakcji turystycznych, jakimi dysponują popularne miejscowości górskie czy nadmorskie. Nie uświadczymy tutaj ośnieżonych szczytów, stoków narciarskich czy piaszczystych plaż. Mimo wszystko jednak stolica wielkopolski co rok przyciąga do siebie setki tysięcy turystów.

W 2012 roku hotele w Poznaniu odwiedziło ponad 620 tysięcy przyjezdnych. Dla porównania populacja miasta wynosi aktualnie około 544 tysiące mieszkańców. Tak duża ilość odwiedzających dla niejednego ośrodka miejskiego mogłaby być problemem, Poznań jednak posiada rozbudowaną bazę hotelową, która jest w stanie poradzić sobie z takim ruchem. Pokazał to dobrze przykład Euro 2012, którego miasto było współorganizatorem. Mecze piłkarskie przyciągnęły do Poznania rzesze kibiców z całej Europy. Hotele były w pełni przygotowane do obsługi wszystkich gości i poradziły sobie z tym zadaniem znakomicie. To samo można powiedzieć o władzach miasta, które poprzez odpowiednią reorganizację ruchu i zaangażowanie dodatkowych służb porządkowych i informacyjnych, pokazały jak zadbać o bezpieczeństwo, przy organizowaniu olbrzymich imprez masowych.

Baza noclegowa Poznania jest rozbudowana pod względem ilości i standardu obiektów. Znajdziemy tutaj zarówno pięciogwiazdkowe hotele czy apartamenty jak i budżetowe hostele, pokoje pod wynajem czy schroniska. Bez względu na to czy wybieramy się na kilkudniowy wypad z całą rodziną czy odbywamy biznesowy wyjazd w pojedynkę, znajdziemy idealne miejsce dla siebie. Rozsianie obiektów po całym mieście pozwoli na dopasowanie miejsca noclegu do naszych planów.

Ruch turystyczny w Poznaniu w dużym stopniu odzwierciedla harmonogram imprez kulturalnych i biznesowych, a że w mieście dzieje się dużo, hotele mogą liczyć na klientów przez cały rok. Takie festiwale jak Malta czy Spring Break przyciągają do miasta dziesiątki tysięcy turystów. Inicjatywy te odbywają się na terenie całego miasta na przestrzeni wielu dni, co przekłada się na wzmożony ruch. Dodatkowo takie obiekty kulturalne jak, Teatr Wielki czy Centrum Kultury Zamek swoją ofertą kulturalną cały czas przyciągają turystów. Śmiało można powiedzieć, że kultura i sztuka to jeden z głównych czynników napędzających turystykę w stolicy wielkopolski.

Poznań jest również miastem biznesu. Międzynarodowe Targi Poznańskie, znajdujące się tuż obok Dworca Głównego, to największy obiekt targowo-konferencyjny w naszym kraju. Organizowane tutaj imprezy przyciągają dziesiątki tysięcy odwiedzających i wystawców. Harmonogram obiektu obfituje w targi tematyczne, ściągające do miasta przedstawicieli wielu branż. Imprezy organizowane są cyklicznie i są ważnym elementem kalendarza przedsiębiorców, zarówno z kraju jak i zagranicy. Są świetnym sposobem na rozwój biznesowych relacji, czy też prezentację swojej oferty dla zainteresowanych inwestorów, jak i potencjalnych klientów. Na terenie targów organizowane są również koncerty, konwenty i festiwale, a każde z nich ściąga do stolicy wielkopolski rzesze turystów.

Jak dobrze widać na przykładzie Poznania, naturalne walory turystyczne nie są jedynym czynnikiem, mogącym przyczynić się do rozwoju branży hotelowej. Szczególnie w dużych ośrodkach miejskich wspomaganie rokujących inicjatyw może przełożyć się na bezpośrednie korzyści dla całego sektora turystycznego. Dla przykładu festiwal Spring Break swoją pierwszą edycję odbywał w 2014 roku a już teraz zajmuje istotne miejsce w kalendarzu imprez muzycznych w naszym kraju. Ledwie trzy lata pozwoliły na stworzenie imprezy, która przyciąga do miasta sporą ilość turystów. Poznań postawił na kulturę i biznes ale możliwości rozwoju turystyki w dużych miastach są praktycznie nieograniczone. Stolica Wielkopolski może być przykładem do naśladowania dla innych miast.