Z Poznania do Warszawy koleją – będzie szybciej i częściej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację linii Warszawa – Poznań na odcinku Sochaczew – Swarzędz. To kolejne postępowanie finansowane z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Za ponad 2,6 mld zł PLK zmodernizuje 230 km torów, 10 stacji i przystanków by zapewnić komfortową, szybką i bezpieczną podróż.

Modernizacja trasy Sochaczew – Swarzędz, kluczowej część magistrali Warszawa – Poznań, pozwoli na przejazd 500 pociągów na dobę – czyli prawie dwukrotnie więcej niż obecnie. Inwestycja PLK podniesie też poziom bezpieczeństwa i skróci podróż najszybszymi składami o kilkanaście minut. Dzięki przebudowie stacji m.in. Łowicz, Kutno, Konin bezpośrednie pociągi z Warszawy do Poznania będą mogły jechać szybciej i poprawi się obsługa ruchu regionalnego.

– Realizacja tego projektu znacznie poprawi transport kolejowy na trasie Warszawa – Poznań, a pasażerom przyniesie dobre zmiany w postaci nowoczesnych i komfortowych stacji oraz sprawnego i krótszego o kilkanaście minut przejazdu. Realizację inwestycji w terminie zapewni wybór rzetelnego wykonawcy w formule przetargu dwustopniowego. To kolejny projekt finansowany w ramach unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę”, w którym Komisja Europejska już przyznała PLK  ponad 7 mld zł dotacji – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK i dyrektor ds. realizacji inwestycji w tej kolejowej spółce.

To kolejna, wielomiliardowa inwestycja realizowana przez Polskie Linie Kolejowe w ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych. Oprócz przebudowy 230 km torów, prace obejmą także modernizację stacji Łowicz, Kutno, Koło, Konin, Podstolice i przystanków: Leonów, Mysłaków, Kutno-Azory i Konin Zachód. Zwiększy się komfort podróży i obsługi pasażerów. Powstaną nowe przejścia podziemne i nowoczesne perony wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie oraz w pełni dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Zyskają również kierowcy. W ramach inwestycji PLK wybudują 2 wiadukty drogowe w Łowiczu i Koninie, które zastąpią przejazdy kolejowo – drogowe. Zmodernizowana zostanie także sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem, co pozytywnie wpłynie na zwiększenie efektywności prowadzenia ruchu oraz bezpieczeństwo. Wybudowane zostaną 3 nowe lokalne centra sterowania ruchem w Łowiczu, Kutnie i Koninie.

W celu zapewnienia sprawnego przejazdu pociągów i efektywnego prowadzenia prac, część składów pojedzie przygotowywaną już trasą objazdową (liniami 131 i 353). Realizację inwestycji przewidziano na lata 2016-2020.

Przetarg na modernizację 230 km odcinka Sochaczew – Swarzędz to kolejne w ostatnim czasie duże postępowanie, finansowane z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF). W zeszłym tygodniu zarządca infrastruktury ogłosił przetargi na modernizację linii obwodowej Warszawy i ostatniego odcinka na linii E 59 Wrocław – Poznań. W latach 2016 – 2023 Polskie Linie Kolejowe przeprowadzą inwestycje za 67 mld zł ujęte w Krajowym Programie Kolejowym.

Międzynarodowa linia kolejowa E20, której częścią jest trasa Warszawa Zachodnia – Kunowice, w tym odcinek Sochaczew – Swarzędz to linia o państwowym znaczeniu, część II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, która jest najważniejszym i najkrótszym połączeniem krajów Unii Europejskiej z Europą Wschodnią i dalej Azją. Stanowi istotny ciąg komunikacyjny, mający kluczowe znaczenie w zakresie powiązań regionalnych, międzyregionalnych i międzynarodowych, zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym.

To także dogodne połączenie pomiędzy największymi europejskimi stolicami tj. Berlinem i Moskwą, jak i pomiędzy ważnymi ośrodkami gospodarczymi połączonymi korytarzem transportowym E20.