Business Economy Challenge: w Poznaniu będą jeździć w stylu eko

Poznańscy kierowcy wezmą udział w zawodach eko jazdy. W sobotę 3 października odbędzie się Business Economy Challenge, podczas którego o laur najjbardziej ekonomicznej załogi staną firmy i instytucje z powiatu poznańskiego. Ścigać się będą m.in. policjanci, przedstawiciele MPK i spółki Aquanet.

Poznań ma opinię miasta oszczędnego, dlaczego więc nie zorganizować tu zawodów z eko jazdy? Z takiego założenia wyszli organizatorzy Business Economy Challenge, którzy do rywalizacji o tytuł “Mistrza Poznania w jeździe ekonomicznej” zaprosili kilkanaście firm i instytucji działających na terenie powiatu poznańskiego. W sobotę 3 października dwuosobowe załogi, reprezentujące m.in. Komendę Miejską Policji w Poznaniu, MPK Poznań, spółkę Aquanet, Urząd Miasta Poznania i Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, będą miały do pokonania liczącą ponad 250 km trasę (szczegóły trasy w galerii). Załogi wystartują z Interaktywnego Centrum Bezpieczeństwa mieszczącego się przy ul. Głogowskiej 425. Meta będzie zlokalizowana w tym samym miejscu.

Business Economy Challenge jest częścią projektu Bezpieczne Drogi Poznania.

To pierwsza edycja rajdu. Cieszy nas udział ważnych dla Poznania firm i instytucji. Jestem przekonany, że startujące załogi dostrzegą zalety eko jazdy i będą je aktywnie promować w swoich firmach, a także wśród mieszkańców Poznania.

Andrzej Rogoziński, pomysłodawca projektu Bezpieczne Drogi Poznania, organizator Business Economy Challenge

Celem rajdu jest udowodnienie, że zmieniając niewiele, można zyskać bardzo dużo, a dokładniej – pokazanie, jak wiele korzyści może przynieść wszystkim nam przestawienie się na ekonomiczną i zarazem ekologiczną jazdę. Jazda w stylu eko to bowiem mniejsza emisja CO2, oszczędność paliwa i większe bezpieczeństwo na drogach. Mając na uwadze stale zwiększającą się liczbę samochodów w polskich miastach, w tym także w Poznaniu, wszystkie te aspekty są niezwykle istotne.

Zalety eko jazdy wylicza, Leszek Kurek, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Poznania, który nie kryje, że ekonomiczny sposób prowadzenia pojazdu nie jest mu obcy. W ten sposób porusza się od lat, bo – jak mówi – dzięki niemu można sporo zaoszczędzić.

W Poznaniu na tysiąc mieszkańców przypada ponad 500 samochodów. Dla porównania – wskaźnik liczby pojazdów na tysiąc mieszkańców Berlina jest mniejszy o aż 200 samochodów. Wynika z tego, że jesteśmy albo bogatsi, albo… bardziej rozrzutni. Gdybyśmy mieli ten sam wskaźnik co Berlin, mielibyśmy o 100 tysięcy samochodów mniej. A ile ich mamy? Ponad 300 tysięcy. Skoro jest ich tyle, bardzo istotne jest szkolenie i edukowanie ich użytkowników. Pojazdy są dziś bardzo zaawansowanymi technologicznie maszynami, wręcz doskonałymi. Najsłabszym elementem jesteśmy my, osoby użytkujące te maszyny. Mamy różne doświadczenia, różne nawyki, często bardzo niepoprawne. Często po prostu nie potrafimy w sposób wystarczająco profesjonalny i ekonomiczny obsłużyć tych maszyn. Stąd idea ecodrivingu. Chodzi tu o zmianę złych przyzwyczajeń i zachowań kierowców, a w konsekwencji: zmniejszenie obciążenia środowiska, zmniejszenie obciążenia kosztami eksploatacji pojazdów i zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

Leszek Kurek, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Poznania

Business Economy Challenge będzie pokazem umiejętności z zakresu eko jazdy dla zmotoryzowanych poznaniaków. Każda biorąca w nim udział załoga w ramach przygotowań wzięła udział w warsztatach ecodrivingu, tak aby podczas rajdu zaprezentować jak najlepsze umiejętności. Nad przygotowaniem biorących udział w rajdzie kierowców czuwali doświadczeni trenerzy.

Startujące załogi zmierzą się w kategoriach: silniki benzynowe o pojemności do 1400 cm3 i powyżej 1400 cm3, a także silniki diesla o pojemności do 1600 cm3 i powyżej 1600 cm3. Tytuł „Mistrza Poznania w jeździe ekonomicznej” otrzyma załoga, która na całej trasie zużyje najmniej paliwa. Nad prawidłowym przebiegiem wyścigu, w szczególności zaś nad przestrzeganiem przepisów ruchu drogowego i przebiegiem trasy, czuwać będą specjaliści partnera technologicznego zawodów – firmy Keratronik. Pomogą im w tym dedykowane urządzenia GPS.

Na koniec kilka porad dla Was, drodzy czytelnicy, od specjalistów ze Szkoły Auto Śkody. Jak jeździć eko? Oto kilka zasad:
– jedź na najwyższym możliwym biegu i na najniższych możliwych obrotach;
– przyspieszaj, jeśli warunki na to pozwalają, dynamicznie wciskając pedał gazu;
– ruszaj od razu, nie rozgrzewaj silnika na postoju;
– gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund;
– bądź przewidujący: unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.