Nowy przystanek wiedeński gotowy. Kłopotliwy?

Pasażerowie mogą wreszcie korzystać z nowego przystanku wiedeńskiego na ulicy Strzeleckiej przy skrzyżowaniu z Łąkową. Choć na terenie Poznania działają już dwa przystanki wiedeńskie, z obserwacji Zarządu Transportu Miejskiego wynika, że nie wszyscy pasażerowie i kierowcy wiedzą, na jakiej zasadzie funkcjonują.

Na przystanku wiedeńskim „Łąkowa” tramwaje miały zatrzymywać się od soboty 22 sierpnia. Konieczność wykonania dodatkowych prac wykończeniowych spowodowała, że zgodnie ze swoim przeznaczeniem przystanek rozpoczął funkcjonowanie dwa dni później – w poniedziałek 24 sierpnia.

Wcześniej, 19 sierpnia, w pobliżu budowanego jeszcze przystanku wiedeńskiego „Łąkowa” prowadzona była akcja informacyjna, podczas której przedstawiciele ZTM-u rozdawali pasażerom ulotki, tłumacząc im, jak w sposób prawidłowy i bezpieczny korzystać z tego typu przystanków. Bo mimo że w Poznaniu istnieją już dwa takie przystanki (na Gwarnej i Strzeleckiej przy Kupcu Poznańskim), wielu mieszkańców wciąż ma z nimi sporo problemów. Tyczy się to również kierowców.

Przy nowo powstałym przystanku „Łąkowa” kierowcy nie do końca wiedzą, jak mają się poruszać. Zamiast po wyniesionej platformie, która przeznaczona jest także dla nich, jeżdżą bowiem po torowisku. Zasada działania przystanków wiedeńskich jest prosta – kiedy nie jedzie tramwaj, po platformie mogą jechać kierowcy. Kiedy jednak bimba nadjeżdża, samochody powinny zatrzymać się i poczekać aż pasażerowie wejdą do tramwaju.

– Monitorujemy sytuację i rzeczywiście docierają do nas sygnały, że kierowcy nie do końca wiedzą, jak działają przystanki wiedeńskie – informuje Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM-u. – Staramy się uwrażliwić pasażerów i kierowców, w jaki sposób korzystać z tych przystanków. Mamy ulotki, które niedawno rozdawaliśmy w pobliżu tego nowego przystanku. Nie wykluczamy ponowienia takich akcji. Chcemy edukować pasażerów i kierowców w kwestii bezpieczeństwa, bo przystanek wiedeński wiąże obie strony – i pasażerów, i kierowców.

Konstrukcja przystanku wiedeńskiego polega na wyniesieniu poziomu jezdni o około 22 centymetry na specjalnie zbudowanej rampie. Dzięki temu pasażer zyskuje możliwość znacznie łatwiejszego wejścia (i wyjścia) do (z) pojazdu, co zwłaszcza w przypadku osób starszych, niepełnosprawnych, mam z wózkami lub dzieci ma duże znaczenie. Ważny jest też aspekt bezpieczeństwa, ponieważ kierowcy samochodów zmuszeni są zwolnić przed przystankiem z uwagi na wjazd na wyniesioną jezdnię. Tego typu ułatwienie w transporcie zbiorowym wprowadzono po raz pierwszy w Wiedniu, stąd nazwa.

Pierwszy przystanek typu wiedeńskiego został w Poznaniu zbudowany wiosną 2014 r. na ulicy Gwarnej. Przystanki „Plac Wiosny Ludów” i „Łąkowa” znajdujące się przy ul. Strzeleckiej wybrali do realizacji uczestnicy konsultacji społecznych przeprowadzonych we wrześniu 2014 r. Koszt ich budowy to ok. 600 tys. zł.