PEKA: bez sieciówki na okaziciela, ale z nowymi biletami?

– Będziemy zachęcać do korzystania z komunikacji publicznej – zapewniał prezydent Jacek Jaśkowiak na spotkaniu z burmistrzami i wójtami gmin, z którymi Miasto Poznań zawarło porozumienia międzygminne w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Tematem spotkania były zaproponowane przez Miasto nowe stawki i taryfy biletów.

Spotkanie, podczas którego odbyła się prezentacja założeń projektu, miało charakter konsultacyjny. Celem zmian sygnalizowanych przez prezydenta oraz wynikających z analiz Zarządu Transportu Miejskiego jest wzrost liczby pasażerów komunikacji publicznej. Autorzy projektu chcą go osiągnąć m.in. dzięki modyfikacji taryfy stawek i ulg, a także poprzez uproszczenie taryfy biletowej, jej racjonalizację oraz rozdział oferty dla osób mieszkających w Poznaniu i gminach, które podpisały z miastem umowę – od oferty dla osób przyjezdnych.

Jednym z proponowanych rozwiązań jest Bilet dla Seniora, czyli bilet dla osób w wieku powyżej 65 lat zamieszkałych w Poznaniu i gminach objętych porozumieniami międzygminnymi, które płaciłyby 50 zł za 366 dni w strefie A. Autorką tego pomysłu jest radna Dominika Król. Zgodnie z jej intencją taki bilet mógłby skłonić seniorów do częstszego korzystania z komunikacji publicznej.

– To projekt społeczny, który jest dla nas bardzo ważny – tłumaczy Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. – Pozwoli on seniorom na łatwiejsze korzystanie nie tylko z komunikacji, ale też z oferty spotkań i warsztatów, które oferuje im Miasto Poznań.
Planowany termin wdrożenia Biletu dla Seniora to 1 stycznia 2016 r.

Bilet dla Seniora przyciągnął uwagę burmistrzów i wójtów – zaproponowali rozważenie propozycji, by bilet obowiązywał nie tylko w strefie A, ale też w strefach B i C.

Niektóre z pozostałych propozycji:
tPortmonetka
(planowany termin wdrożenia: 1 listopada 2015r.)
Projekt zakłada obniżenie kosztów podróży na trasach dłuższych niż 5 przystanków oraz przesunięcie granicy opłacalności w porównaniu do biletu do 10 minut z 8/9 przystanku na 12 przystanek, a w stosunku do biletu do 40 minut z 28/29 na 36 przystanek. Ma to szczególne znaczenie dla osób z miejscowości w strefie C, chcących korzystać z karty PEKA.
Koszt 6 i 7 przystanku zmieniłby się z 0,26 na 0,16 zł, 8 i 9 – z 0,12 na 0,08 zł. Cena 10-przystankowej podróży wyniosłaby zamiast 3,12 zł (obecnie), 2,84 zł – po wprowadzeniu proponowanych zmian.
Z 0,08 na 0,06 zł spadłby koszt przejechania 20. i kolejnych przystanków. Tym samym za podróż liczącą 22 przystanki, po wprowadzeniu zmian, pasażer zapłaciłby 3,76 zł (obecnie – 4,08 zł).

Bilety okresowe na karcie PEKA na okaziciela
W związku z nikłym zainteresowaniem (0,4 proc. sprzedaży wszystkich biletów okresowych – miesięcznie ok. 400 szt. na średnio 100 tys. wszystkich biletów okresowych) proponowana jest likwidacja tego typu biletów. Pozostawałby substytut w postaci biletów firmowych sprzedawanych na kartę PEKA Firma.

Nowe bilety jednorazowe
(planowany termin wdrożenia 1 stycznia 2016r.)
Razem z likwidacją biletów okresowych na okaziciela wprowadzony zostałby do sprzedaży bilet 7-dobowy.
Planowana jest likwidacja biletów 48- i 72-godzinnych – ich rolę spełnia obecny bilet 24-godzinny, skasowany w piątek po godz. 20.00, ważny przez cały weekend – do godz. 24.00 w niedzielę.
Zasadą byłoby również, że dwa normalne bilety 24-godzinne upoważniałyby do przejazdu 2 osoby dorosłe i do 3 dzieci.

Jednocześnie Miasto Poznań proponuje wydłużenie okresu uprawnienia do przejazdów bezpłatnych dla dzieci – z 31 sierpnia , w którym kończą 6 lat na 30 września roku w którym kończą 6 lat, w związku z tym, że dzieci rozpoczynające naukę w szkole nie otrzymują legitymacji szkolnych przed 1 września. Przy okazji w przepisach urzędnicy chcą wprowadzić zmiany doprecyzowujące i upraszczające obecne zapisy.

Koszt wprowadzenia tych rozwiązań wyniósłby 5 790 000 zł, w tym szacunkowo na obniżenie opłat tPortmonetki należałoby przeznaczyć 1 140 000 zł, a na Bilet dla Seniora – 4 650 000 zł.