Kulturalny Poznań, czyli jak poznaniacy wydają pieniądze na kulturę

Film, muzyka, rzeźba, malarstwo, a może teatr? Jaką dziedzinę kultury poznaniacy wybierają najczęściej, a którą najrzadziej? Znamy wyniki Głównego Urzędu Statystycznego.

Według badań GUS-u niepodważalnie rządzi kino, do którego w ostatnim roku wybrało się 2,2 mln poznaniaków. Trudno się temu dziwić, skoro multipleksy w Poznaniu posiadają 16 tys. miejsc na widowni – najwięcej spośród wszystkich innych placówek kulturalnych. W przeciągu ostatniego roku odbyło się 96,5 tys. seansów, w tym ponad 15 tys. produkcji polskiej.

Drugie względem popularności są teatry oraz instytucje muzyczne. W ciągu minionego roku przedstawienia i koncerty oglądało i słuchało 465 tys. widzów, a takich rocznie odbywa się 2,6 tys. Do tego dochodzą jeszcze poznańskie domy i ośrodki kultury, które proponują szeroki wachlarz przedstawień – blisko 3 tys.  imprez, w których uczestniczy 350 tys. osób. Ponadto trzeba zaznaczyć, że domy kultury prowadzą 67 pracowni specjalistycznych, 99 zespołów artystycznych, w których występuje 1,5 tys. osób, oraz 246 kursów. Kończy je w ciągu roku ponad 3 tys. osób.

Na trzecim stopniu podium względem popularności są poznańskie muzea i galerie sztuki. Odwiedziło je 292 tys. osób. Na taki wynik składa się przede wszystkim duża liczba wycieczek szkolnych. Ponadto 12 tys. osób uczestniczy przynajmniej w jednej z 253 dużych imprez organizowanych przez największe galerie. W ciągu roku muzea organizują 57 wystaw, a galerie 136.

Badania dotyczyły również czytelnictwa. Według statystyk z publicznych bibliotek korzysta 91 tys. czytelników, którzy rocznie wypożyczają 1,6 mln książek. Przeciętny czytelnik wypożycza w przeciągu roku 18 książek. Poznań w ciągu roku wydaje 1,7 tys. książek i 380 tytułów gazet i czasopism. Najwięcej stanowi literatura piękna, wydawnictwa popularne, tygodniki oraz dzienniki

Przeciętny poznaniak wydaje rocznie na kulturę ok. 680 zł. Na pierwszy rzut oka wynik całkiem przyzwoity. Okazuje się jednak, że największą część tej kwoty stanowią… opłaty abonamentowe za RTV i telewizję kablową (ok. 16 proc.). Na kolejnych miejscach plasują się instytucje muzyczne i kina 12 proc. i zakup sprzętu audio-video 11 proc.