Czy tak będzie wyglądała pierwsza poznańska marina?

Mariniarze we współpracy z organizacjami skupionymi w Porozumieniu dla Twierdzy Poznań złożyli wniosek do tegorocznej edycji Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Dzięki temu wszyscy wodniacy przepływający przez Poznań mają szansę na pierwszą w naszym mieście, całoroczną przystań.

Z mariną w Poznaniu jest problem – nie da się tego ukryć. Jedyny tego typu przybytek jest tymczasowy, z wszystkimi tego określenia przypadłościami. Nie można więc zatrzymać się w Poznaniu, jeżeli płynie się kiedy indziej niż w sezonie letnim. Nie da się też zbyt wiele zrobić: ot, przybić do tymczasowego pomostu i… wyjść na brzeg (może jeszcze skorzystać z toalety). Wkrótce jednak może się to zmienić.

Mariniarze bowiem, czyli grupa wodniaków opiekująca się tymczasową przystanią w Starym Porcie, wraz ze stowarzyszeniami “fortowymi”, skupionymi w Porozumieniu dla Twierdzy Poznań, złożyli wniosek do edycji Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego na przyszły rok. Wniosek, rzecz jasna, dotyczy budowy stałej, całorocznej mariny, która miałaby się znaleźć w starorzeczu Warty na Wilczym Młynie, przy forcie 4a.

Ulokowanie przy forcie nie jest przypadkowe – tym miejscem od blisko 20 lat opiekują się miłośnicy fortyfikacji, harcerze oraz wodniacy, którzy opracowali koncepcję adaptacji pomieszczeń fortowych na zaplecze socjalne dla mariny. Co prawda wodniacy przyznają, że przy niskich stanach wodnych (takich, jak obecnie) wpływanie na starorzecze nie jest możliwe, ale podobno wystarczy pogłębić istniejący ciek wodny na odcinku 90 metrów, by udrożnić drogę. Mariniarze twierdzą także, że uszkodzenia fortu mogą wręcz ułatwić adaptację jego pozostałości do planowanej funkcji.

“Projekt jest odpowiedzią na brak całorocznej przystani mogącej obsługiwać jednostki pływające, jego realizacja umożliwi zimowanie jednostek: Poznańskiego Tramwaju Wodnego, policji, straży pożarnej, nadzoru wodnego na bezpiecznym akwenie. Rozwiązanie to umożliwi uzupełnienie transportu publicznego w ramach aglomeracji o żeglugę pasażerską w miesiącach w których nie występują na rzece zjawiska lodowe. Zwiększenie ruchu jednostek pływających w ostatnich dwóch latach pokazuje stały trend wzrostowy. Poznań jako największe miasto na szlaku Wielkiej Pętli Wielkopolskiej posiadające port lotniczy i dobrą komunikację kolejową i autostradową może stać się centrum obsługującym ten blisko 700 kilometrowy szlak. Członkowie organizacji zaangażowanych w projekt współpracują od lat ze sobą w ramach Inicjatywy Mariniarze i w Porozumieniu dla Twierdzy Poznań, aktywizując poznańskie fortyfikacje i rzekę Wartę. Dni Twierdzy Poznań przyciągają na Fort 4a tłumy a projekt Przystań w Starym Porcie Poznań realizowany od dwóch lat był przełomem pozwalającym powrócić Poznaniowi nad rzekę. Wodniacy z HOKTW w Poznaniu od 20 lat propagują turystykę wodną wśród dzieci, młodzieży i dorosłych” – piszą zgłaszający w uzasadnieniu do PBO 2016

Koszt tej inwestycji został oszacowany 1 999 999 zł. Koszty eksploatacji zaś miałyby być pokrywane z opłat osób korzystających z mariny.

Czy taka marina powstanie – zadecydują zapewne sami poznaniacy w październiku, gdy projekty zostaną poddane pod ogólnomiejskie głosowanie.