Problemy z budową estakady katowickiej!

Czy będzie estakada – czy powróci pomysł budowy drogi na gruncie? Od kilku tygodni na budowie estakady niewiele się dzieje, a powodem tego ma być bardzo zły stan techniczny podziemnych pali, na których estakada ma zostać zbudowana. Czy trzeba będzie przeprojektować trasę i nastawić się na wydłużenie inwestycji?

Jak informuje radio Merkury, pale są w bardzo złym stanie i wstrzymują inwestycję – jednak jest to nieoficjalna wiadomość. Zapytany o to prezydent Jaśkowiak nie chciał potwierdzić tej informacji, przyznając jedynie, że są pewne problemy techniczne z budową.

Zły stan pali jest wyjaśnieniem prawdopodobnym, jednak działacze Prawa do Miasta komentując sprawę zwrócili uwagę na pewien istotny fakt.
– Jeżeli prawdą jest, że to słupy nośne przegniły i nie można kontynuować robót, to dlaczego liczne wcześniejsze ekspertyzy tego “drobnego” faktu nie odkryły? – pytają na swoim FB.

A ekspertyz odbyło się sporo, dodać do tego jeszcze trzeba fakt, że Jerzy Witczak, Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, kilkakrotnie zwracał uwagę Zarządowi Dróg Miejskich, który miał obowiązek co roku przygotować raport o stanie technicznym estakady, że ich ekspertyzy nie były wystarczająco precyzyjne i konkretne w kwestiach technicznych. W lutym 2014 roku inspektor zwrócił się o dodatkową opinię na temat stanu południowej nitki estakady do Politechniki Krakowskiej i dr Sturzbechera jeszcze przed zamknięciem północnej nitki estakady.

Zgodnie z ekspertyza dr Sturzbechera południowa nitka estakady była w równie złym stanie, co północna.
– Najważniejsza jest nośność – mówił wówczas dr Sturzbecher. – Jeśli w środku także mamy do czynienia z korozją, to może nastąpić oderwanie fragmentów belek nośnych.

Czy to oznacza, że trzeba będzie wrócić do projektu drogi na gruncie? Według nieoficjalnych informacji, jak podaje radio Merkury, stan pali jest tylko wymówką, by przeforsować budowę tradycyjnej drogi. Ale to także nie będzie łatwe, i to nie tylko dlatego, że trzeba by od nowa przygotować projekt oraz rozpisać przetargi. Ulicę Krzywoustego wybudowano na estakadzie, ponieważ grunt w tym miejscu był niestabilny i podmokły. Czy współczesnym inżynierom dysponującym znacznie lepszym sprzętem, materiałami i technologiami budowlanymi udałoby się przezwyciężyć ten problem?

Jak obiecuje prezydent, więcej informacji na ten temat będzie mógł przekazać w czwartek.