Brzmienia dawnego Poznania

To tytuł cyklu 10 koncertów muzyki średniowiecznej, których będzie można posłuchać  w poznańskich kościołach. To największa w Polsce prezentacja muzyki średniowiecznej w tym roku, a rozpocznie się 29 maja.

Inauguracja odbędzie się w kościele pw. św. Wojciecha – koncert nosi tytuł “Cundrîe zwana wiedźmą” i jest to muzyczna opowieść o świętym Graalu z prologiem Hildegardy von Bingen. Koncert wykona kwartet Ala Aurea, specjalizujący się w wykonaniu muzyki dawnej.

To nie jedyni wybitni artyści, których będzie można usłyszeć w Poznaniu podczas “Brzmień dawnego Poznania”: usłyszymy także wykonania m.in. Michała Gondko, Cataliny Vicens czy Dorona Schleifera. Natomiast w Boże Ciało zagra sam Norbert Rodenkirchen na średniowiecznych fletach traverso i harfie. Koncert nosi tytuł  “Hameln Anno 1284” i nawiązuje do baśni braci Grimm o Szczurołapie z Hameln.

Program:

Wieczór I: kościół p.w. św. Wojciecha (Wzgórze św. Wojciecha)
29 .05.15  godz. 20.30
Wykonawcy: Ala Aurea
 Maria Jonas – śpiew 
Susanne Ansorg – fidel 
Elisabeth Seitz – hackbrett 
Fabio Accurso – lutnia, flety
Program: Cundrîe la Surziere (Cundrîe zwana wiedźmą)
Słowa i muzyka: Hildegard von Bingen (1098 – 1179)
Uwertura: Święty Graal Ouverture „Le Graal” (F. Accurso)
„Ki petit semme petit quelt”
Słowa: Chrétien de Troyes (II poł. XII w.)
Muzyka: Giraut de Bornelh (ok. 1140 – ok. 1200)

Wieczór II: kościół p.w. św. Małgorzaty (Śródka)
30.05.15, godz. 20.30
Wykonawcy: Ala Aurea
 Maria Jonas – śpiew 
Susanne Ansorg – fidel 
Elisabeth Seitz – hackbrett 
Fabio Accurso – lutnia, flety
Program: Les Maries du Rhin (Madonny znad Renu)
I. Salve Regina: Anonim (Codex Paradies / Rękopis berliński 190)
Antyfona: Salve Regina oraz tropy
Anonim (Rękopis berliński 190)
Sekwencja: Gaude virgo mater Christi
Anonim (Śpiewnik Anny z Köln / Rękopis berliński 190)
Jesus nam dat körfgen
Anonim (Śpiewnik Anny z Köln)
Sekwencja: Ich grois dich gerne

II. Doe die Rose van Jherico:
Anonim (Śpiewnik Anny z Köln)
Nu hoirt al wonder
O laist ons vroelich syngen
Anonim (Rękopis berliński 190)
Doe die Rose van Jherico
Anonim (Śpiewnik Anny z Köln)
Heir boven yn mins vadders ryk

III. Maria suesse Meichdekyn:
Anonim (Śpiewnik głogowski)
Ich sachz eyns mols
Anonim (Rękopis berliński 922 / Śpiewnik z Rostoku)
So vro steynt bloemen up der vesten
Anonim (Śpiewnik głogowski)
Elend, du hast umfangen mich
Anonim (Śpiewnik Anny z Köln)
Maria suesse Meichdekyn
Anonim
Graduał: Ave Maria gratia plena
Anonim (Śpiewnik głogowski)
Ave dei genitrix
Anonim (Śpiewnik Anny z Köln)
Wail up ich mus van hinnen

Wieczór III: Kościół pw. Wszystkich Świętych (ul. Grobla)
04.06.15  godz. 20.30
Wykonawcy
Sabine Lutzenberger – śpiew
 Norbert Rodenkirchen – flety
Program: Hameln Anno 1284
 Wizlaw III von Rügen (1265/68 – 1325)
De voghelin untphat des lechten meyien scin / Od zielonego gaju (melodia starosłowiańska)
Tekst I: Tęskna melodia mistrza Ungelarte
Wizlaw III von Rügen
Der unghelarte hat ghemachet eyne senende wise (Leich)
Nach der senenden claghe
 Tekst II: Po tęsknym lamencie potrzeba mi śpiewu
Anonim In dem ungelarten
Tekst III: z łacińskiej pastorałki z XIV wieku
Anonim Lai de la Pastourelle
 Wizlaw III von Rügen
I warne dich, vil junger man
Tekst IV: z XV-wiecznych kronik miasta Lüneburga
Wizlaw III von Rügen
Ich han gedacht (Rondellus)
Peter von Ahrberg (ok.1350 – 1386)
Graff peters große tagewyse
Wizlaw III von Rügen
List du in der minne dro
Tekst V: z Baśni braci Grimm
Meister Alexander (II poł. XIII w.)
Myn trurichlichiz klagen (Minneleich)
Tekst VI: z Baśni braci Grimm
Pora maty zyto (trad. starosłowiańska)
Improwizacja
Heinrich von Meissen (Frauenlob) (ok.1260 – 1318) / Regenbogen (? – ok.1320)
Prueffwyse / Kupalatanz (melodia starosłowiańska)

Wieczór IV: kościół pw. Wszystkich Świętych (ul. Grobla)
05.06.15 godz. 20.30
Wykonawcy
Norbert Rodenkirchen – flety
Zapomniane brzmienia. Sangsprüche mistrza Frauenloba
 Na zieloną melodię
Heinrich von Meissen (Frauenlob) (ok. 1260 – 1318)
Vrowe ere & Ich saz uf einer grüne
 Instrumentalnie
Im Leichton
Na delikatną melodię
Mit jungen junc
Na skrzydlatą melodię
Ez jehnt die sehenes blinden & Swer minnen schilt will vüeren
Würgendrüssel
Des himels arzenie & Rich ubyrvluczik gute
 Instrumentalnie
Der Unverzagte (II poł. XIII w.)
Junger man
 Z ostoi Heinricha von Meissen
Heinrich von Meissen (Frauenlob)
Die kuniginne von saba
 Instrumentalnie
Wie die döne
 Meister Eckart (ok. 1260 – 1327/8) / Adam de Saint Victor (? – 1146)
Granum Sinapis
 Instrumentalnie
Adam de St. Victor
Superne Matris
Na długą melodię
Heinrich von Meissen (Frauenlob)
Man siht in miner vünde krame & Wort sint der dinge zeichen
 Instrumentalnie
Der Kanzler (XIII w.)
Im Hofton  des Kanzlers
 Na zieloną melodię
Heinrich von Meissen (Frauenlob)
Wer sagt mir daz geverte & Luft, wasser, viur und erde
 Instrumentalnie
Der Kanzler
Got, schepfer aller dinge
Na zapomnianą melodię
Heinrich von Meissen (Frauenlob)
Daz ende sagt volkomenheit der dinge

Wieczór V: kościół Najświętszej Marii Panny Wspomożycielki Wiernych oo. Salezjanów (ul. Wroniecka)
24.06.15 godz. 20.30
Wykonawcy
Catalina Vicens – flety, clavisimbalum 
Corina Marti – organetto, clavisimbalumy
Sol luna sidera (Słońce, księżyc, gwiazdy)
Anonim (Hiszpania, XIV w.)
Benedicamus Domino
Salve regina
Anonim (Anglia, XIV w.)
Flos vernalis
Tribum quem
Anonim (Anglia, XIV w.)
Agnus Dei: Astripotens Famulos
Anonim (Hiszpania, XIII w.)
Lauda: Ave donna santissima
Anonim (Włochy, XIV w.)
Saltarello
Anonim (Anglia, XIV w.)
Singularis et insignis mundi domina
Philippe de Vitry (1291 – 1361)
Providence la senée
 Anonim (Francja, XIII w.)
Chose tassin estampie
Anonim (Anglia, XIV w.)
Motet: Inter usitata/ Inter tot et tales
Anonim (Anglia, XIV w.)
Lucerna Syderis
Anonim (Włochy, XIV w.)
Chominciamento di Gioia
Anonim (Hiszpania, XIV w.)
Quis super celos
Benedicamus Domino

Wieczór VI: kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa i Matki Boskiej Pocieszenia oo. Jezuitów (ul. Szewska)
25.06.15 godz. 20.30
Wykonawcy
Catalina Vicens – flety, clavisimbalum 
Corina Marti – organetto, clavisimbalum
 Doron Schleifer – śpiew
Min Liebste zart – muzyka z tabulatury organowej z Buxheim oraz innych źródeł z XV wieku
Anonim Preambulum
Gilles Binchois (ok. 1400 – 1460) / Anonim Kyrie / Kyrie Angelicum
Anonim (tabulatura organowa z Buxheim) Redeuntes
Anonim (Śpiewnik głogowski) Ich sachs eins mals
Anonim (tabulatura organowa z Buxheim) Min Liebste zart
Anonim (Kodex Speciálník)
Bohu svému Krali nebeskému
Anonim (rękopis CZ-Pu XI E 9)
Ja falla
Anonim (Śpiewnik Wolfleina Lochamer)
Verlangen thut mich krencken
Anonim (tabulatura organowa z Buxheim)
Redeuntes
Gilles Binchois
Santus
Agnus Dei
Anonim (tabulatura organowa z Buxheim)
Veni creator spiritus
Redeuntes
Anonim (rękopis PL-WRu 687)
Bonus tenor Leohardi
Anonim (tabulatura organowa z Buxheim)
Min Hertz in hohen fröuden
Ein froülin edel von nature
Anonim (rękopis PL-WRu 687)
Mit ganczem Willen
Anonim (tabulatura organowa z Buxheim)
Portigaler
Anonim (tabulatura organowa z Buxheim)
J’ay pris amours
Anonim (Śpiewnik głogowski)
Elslein, liebstes Elselein

Wieczór VII: kościół pw. Najświętszej Krwi Pana Jezusa (ul. Żydowska)
07.08.15 godz. 20.30
Wykonawcy
Michał Gondko – lutnia
Polonica – polskie ślady w europejskich antologiach muzyki lutniowej ok. 1600
Chorea polonica
Chorea polonica (Albert Długoraj)
Cantio polonica
Villanella (Albert Długoraj)
Villanella polonica
Chorea polonica
Chorea polonica
Fantasia (Albert Długoraj)
4 Polnischer Tantz
Praeludium (Diomedes Cato)
Galliarda (Diomedes Cato) / Danza
Gagliarda (Kasper Sielicki)
Fantasia (Albert Długoraj)
A Pollish Vilanell / A Polish Ayre
Chorea polonica Mówi na mię sąsiada AF
Ein polnischer Tantz (= Zuzanneczko)
Chançon a la Polonnoise Susannesco
Polnisch Tantz
Ein Pol[n]ischer Tantz
Taned Spolski
3 Balletti polachi
Galliarda (Jacob Reys)
Fantasia (Jacob Reys)

Wieczór VIII: kościół pw. św. Anny (ul. Matejki)
08 .08.15  godz. 20.30
Wykonawcy
Corina Marti – clavisimbalum, flety
Dit le Bourguygnon. Muzyka późnośredniowieczna na dworze burgundzkim
Anonim Preambulum, Kyrie – Redeuntes, Modocomo – Repetitio, Redeuntes
Walter Frye (? – 1475?)
Tout a par moy
Anonim
La danse de Cleves
Anonim
Flos vernalis
Philippe de Vitry (1291 – 1361)
Tribum quem
Anonim
Chominciamento di gioia
Pierre de Moulin / Anonim
De ce que fol pense
Anonim (rekonstrukcja: Michal Gondko)
Chançonetta tedescha
Antoine Busnoys (ok. 1430 – 1492)
A vous sans autre
Gilles de Binchois (ok. 1400 – 1460) / Anonim
Esclaphe
Anonim
Redeuntes
Virginem mire pulchritudinis
Magnificat-Redeuntes
Anonim
Saltarello
Bartolino da Padova (II poł. XIV w.) / Anonim
La dolce sere
Anonim
Amen

Wieczór IX: kościół Bożego Ciała (ul. Krakowska)
18.09.15 godz. 20.30
Wykonawcy
La Mouvance
Christine Mothes – śpiew
Nelly Sturm – flet prosty
Karen Marit Ehlig – fidel
Ad cantus letitie – nieszpory maryjne w Anglii
I. Introitus
Accessus: Salve sancta parens
Kyrie: Kyrie
Gloria: Gloria
II. Offertorium
Epistola I: Ave caro Christi, Conductus
Graduale:  Haec dies – V. Confitemini Domino
Epistola II: Rétrouvé, Stond wel, moder, under roode
Alleluia: Alleluia
Sequentia: Victime paschali laudes
Credo: Credo
Suffragium: Salve virgo virginum
Homiliae: Salve mater misericordie
Sanctus: Sanctus
III. Communio
Agnus dei: Agnus dei
Communio: Pascha nostrum immolatus est Christus
Postcommunio: Regina caeli laetare
IV. Ite missa est Ite missa est:
Deus creator omnium – Rex genitor – Doucement mi reconforte

Wieczór X: kościół pw. św. Jana Jerozolimskiego za Murami (ul. Świętojańska)
19.09.15  godz. 20.30

Wykonawcy
La Mouvance
Christine Mothes – śpiew
Nelly Sturm – flet prosty
Karen Marit Ehlig – fidel

Miłość bez nadziei
Heinrich von Meissen (Frauenlob) (ok. 1260 – 1318)
Der Mynnekliche Leych
Meister Alexander (II poł. XIII w.)
Des wildyn allexandyrs Leych
Ostatni koncert w ramach “Brzmienia dawnego Poznania”, zatytułowany “Miłość bez nadziei”, odbędzie się 19. września w kościele pw. św. Jana Jerozolimskiego za Murami w Poznaniu.Organizatorem projektu jest Radio Merkury.