Dzieci z autyzmem kochają bańki!

Miał być bańkowy happening na Starym Rynku, ale niestety, pogoda nie dopisała. Dlatego obchody przeniosły się do Meskaliny, gdzie było puszczanie kolorowych baniek mydlanych, zabawy z chustą Klanza i wiele innych atrakcji.

Akcja “Dzieci z autyzmem kochają bańki” odbyła się z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, który przypada 2 kwietnia. Fundacja Na Niebiesko poza zabawą zorganizowała też Lekcję Akceptacji dla wszystkich zainteresowanych problematyką osób dotkniętych autyzmem.

Fundacja Na Niebiesko to bardzo młoda organizacja, istniejąca od stycznia tego roku. Celem jej działalności jest przede wszystkim upowszechnianie wiedzy na temat autyzmu i terapii niedyrektywnych, to znaczy niebehawioralnych, które to ta Fundacja właśnie prowadzi.

– Terapie te opierają się na szacunku, miłości i rozwijaniu potencjału dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poza tym, każde dziecko jest inne, dlatego też stosujemy różne terapie, w ramach stworzonego przez nas autorskiego podejścia SeeThePotential – – mówi Katarzyna Wiśniewska, prezes Fundacji Na Niebiesko. – Szukamy w każdym dziecku potencjału, który można rozwijać, wspieramy je w pokonywaniu wyzwań. Pracujemy też z rodzicami tych dzieci, aktywizujemy ich i uczymy akceptacji, bowiem bardzo ważne jest ich nastawienie oraz praca z takim dzieckiem w domu.

Katarzyna Wiśniewska doskonale wie, o czym mówi: jest nauczycielką w szkole specjalnej i mamą Dorotki cierpiącej na zespół Retta (neurologiczne zaburzenie rozwoju). To między innymi właśnie jej choroba stała się jedną z głównych przyczyn założenia fundacji.

W ramach happeningu terapeuci z Fundacji Na niebiesko przeprowadzili również Lekcję Akceptacji, podczas której w szczególności wyjaśnili, czym jest autyzm oraz przedstawili sygnalizujące go symptomy. A wszystko po to, by go poznać i lepiej zrozumieć. Taka, trwająca około jednej godziny Lekcja, jest obecnie przeprowadzana w poznańskich szkołach gimnazjalnych oraz liceach, aby przybliżać autyzm, zwłaszcza młodym ludziom, i tym samym rozwijać ich świadomość na ten temat.

Mianowicie, autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju, a nie jak niektórzy myślą chorobą psychiczną, uniemożliwiającym osobom nim dotkniętych odpowiednie zrozumienie tego, co widzą, słyszą i czują. Natomiast, wśród objawów autyzmu, wymienia się takie, jak: zaburzenia w nawiązywaniu relacji społecznych (np. częste unikanie kontaktu wzrokowego), zaburzenia w komunikacji (np. opóźnienie lub brak rozwoju mowy werbalnej i niewerbalnej), reakcje zmysłowe (np. podwyższona lub zaniżona wrażliwość na niektóre bodźce), oraz zachowania stereotypowe typu nadmierna fascynacja określonymi przedmiotami.

Poza tym, podczas tej Lekcji – dzięki sferze doświadczeń sensorycznych – każdy mógł poczuć piękny świat odbierany przez osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Uczestnicy wydarzenia zobaczyli też występ grupy tanecznej z Gimnazjum nr 50, a także mieli okazję usłyszeć piosenkę “TAK JAK TY” autorstwa Iwony Grendy, muzykoterapeutki ze szkoły specjalnej Zakątek, oraz Kamila Lodzińskiego, logopedy i pedagoga specjalnego z tej szkoły.
– Słowa pochodzące z zaprezentowanego utworu muzycznego:”czuję ból, gdy jest mi źle, w szczęściu z radości szaleję, czasem fragment czuję rozpacz, a czasem nadzieję. Po prostu tak, jak ty staram się w pełni żyć” – mówią o tym, że wszyscy jesteśmy do siebie podobni, mimo tego, iż jesteśmy różni, bowiem pragniemy tego samego, czyli szczęścia – wyjaśnia Iwona Grenda.

Tegoroczna akcja została zorganizowano już po raz drugi, z tą różnicą, że jej organizatorem była tym razem Fundacja Na Niebiesko, a nie tak jak w zeszłym roku Stowarzyszenie Blu. Happening ten ponownie wsparła Studencka Rada Miasta Poznania oraz Centrum Wolontariatu Volontario, działającego na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adam Mickiewicza w Poznaniu.