Ruszyły konsultacje dla Świętego Marcina!

Dwa projekty do wyboru, a na nich między innymi więcej drzew i mniej samochodów na ulicy odchudzonej dwa pasy ruchu, szersze chodniki dla pieszych z kawiarnianymi ogródkami i małą architekturą, przystanki wiedeńskie dla tramwajów oraz więcej przejść przez ulicę – tak ma wyglądać Święty Marcin po przebudowie. Właśnie zaczęły się konsultacje w tej sprawie, które potrwają do 13 marca, a mieszkańcy mają do wyboru dwa warianty przebudowy przygotowane przez spółkę Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Zmiany dotyczą odcinka ulicy od Kościuszki do Al. Marcinkowskiego oraz samych alei na odcinku od ulicy Święty Marcin do ulicy Podgórnej. Głównym założeniem opracowania są nowe rozwiązania drogowo – torowe, które ograniczą ruch samochodowy w tym rejonie, a zwiększą atrakcyjność ulicy dla pieszych.

Przede wszystkim samochody w całym rejonie będą się mogły poruszać jedynie z prędkością do 30 km, co będzie wymuszane wyniesionymi powierzchniami skrzyżowań i przejść dla pieszych. Kierowcy będą mieć też znacznie mniej dróg do wyboru. Na Świętym Marcinie będą miały do dyspozycji tylko po jednym pasie ruchu w każdą stronę, z obu stron torowiska. Na uwolnionej w ten sposób przestrzeni powstanie szerszy chodnik, a po północnej stronie ulicy dodatkowo mała architektura, stacje roweru miejskiego, letnie ogródki i drzewa, które zostaną posadzone tam, gdzie nie będzie to kolidowało z podziemną infrastrukturą. Wzdłuż ulicy po obu stronach zaprojektowano też miejsca postojowe.

Zmiany drogowe wymuszają też zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniach Świętego Marcina z Kościuszki oraz z Ratajczaka poprzez wykluczenie relacji na wprost w ciągu Ratajczaka. Odcinek Al. Marcinkowskiego od Św. Marcina do Podgórnej zostanie w ogóle wyłączony z ruchu. Na całym odcinku ulicy nie będzie też już sygnalizacji świetlnej.

Torowisko w ulicy Święty Marcin będzie wydzielone i brukowane, a rozwiązania koncepcyjne uwzględniają również przyszłościowy przebieg torowiska tramwajowego w ciągu ulicy Ratajczaka. Przy skrzyżowaniu Św. Marcina i Ratajczaka powstanie przystanek wiedeński, a by słupów trakcyjnych było mniej, trakcja tramwajowa zostanie podwieszona do słupów oświetleniowych. Chodniki po obu stronach ul. Św. Marcin zostaną w miarę potrzeb doświetlone dodatkowym oświetleniem odpowiednio wkomponowanym w przestrzeń ciągów pieszych. Słupy oraz elementy małej architektury zostaną przyjęte zgodnie z Katalogiem Mebli Miejskich Poznania.

PIM przygotował do wyboru dwa warianty przebudowy ulicy. Różnią się tym, że w wariancie I po północnej stronie Św. Marcina zaprojektowano dodatkowe 4 miejsca postojowe wyłącznie dla pojazdów zaopatrzenia na czas rozładunku dostawy w określonych godzinach. Natomiast wariant II zakłada budowę wydzielonych ciągów rowerowych. W al. Marcinkowskiego zaprojektowano dwukierunkową ścieżkę szerokości 2,5 m, a na ul. św. Marcin (kosztem miejsc dla pojazdów zaopatrzenia z wariantu I), zaprojektowano jednokierunkową ścieżkę rowerową szerokości 1,5 m pozwalającą pokonać odcinek od al. Marcinkowskiego do ul. Ratajczaka w kierunku przeciwnym do odbywającego się ruchu samochodowego i tramwajowego.

Jednak radny Tomasz Wierzbicki ma pewne zastrzeżenia do obu projektów.
– Bardzo cieszą proponowane rozwiązania w postaci zmniejszenia liczby pasów ruchu dla samochodów, poszerzenie chodników czy wyznaczenie miejsc dla dostawców towarów – mówi. – Niestety w kwestii estetyki torowiska nadal mamy tradycyjną “pajęczynę” trakcji tramwajowej z obustronnymi słupami, co nie wpływa pozytywnie na estetykę i zajmuje niepotrzebnie przestrzeń. Przedstawię propozycję zmiany rodzaju trakcji tramwajowej na podwieszaną na wysięgnikach, jaka jest stosowana w wielu miastach (ostatnio we Wrocławiu).

Jego wątpliwości budzi też fakt, że torowisko miałoby być wybrukowane – bo jego zdaniem lepiej byłoby, gdyby było porośnięte trawą, tak jak na Grunwaldzkiej – i zamierza złożyć taką propozycję zmiany w projekcie.

Swoje uwagi mogą składać nie tylko radni, ale i wszyscy chętni poznaniacy. Mają na to czas do 13 marca. Aby je zgłosić, należy wypełnić formularz dostępny na stronie www.pozim.pl. Tam również znajduje się szczegółowy opis wypracowanej koncepcji wraz z planem sytuacyjnym obu wariantów.