Termy Maltańskie: Jest dobrze, czy będzie lepiej?

Ciężko wymienić dziedzinę, w której Termy Maltańskie zanotowały spadek w 2014 roku. W zasadzie jest tylko jedna: kompleks zanotował mniejszą stratę w wyniku finansowym niż w 2013 roku. Ale to dobrze. W pozostałych dziedzinach termy zanotowały same wzrosty.

Kiedy pod koniec sierpnia 2013 roku na stanowisku prezesa Term Maltańskich następowała zmiana wszyscy zastanawiali się, czy powołanie Jerzego Krężlewskiego na to stanowisko będzie dobrym pomysłem. Jego poprzedniczka, Magdalena Wesołowska, odchodziła wszak w nie najlepszej atmosferze. Następne miesiące jednak (a zwłaszcza cały rok 2014) pokazały, że było to dobre posunięcie.

Co się stało w rok? Otóż okazało się, że Termy Maltańskie przyciągają coraz więcej odwiedzających. W 2014 roku z atrakcji termalnych skorzystało dokładnie 917 799 osób, co oznacza wzrost o 8,5 proc. w porównaniu z rokiem 2013.
– Zabrakło nam ok. dwóch tygodni do tego, żeby w ciągu roku obsłużyć milion klientów – podkreśla Krężlewski. A przypomnieć należy, że właśnie ok. 2 tygodnie trwała tegoroczna przerwa technologiczna w Termach Maltańskich…

Statystyka prawdę ci powie…

Statystyki frekwencyjne są generalnie dobre lub bardzo dobre. I tak:
– łącznie termy odwiedziło o 8,5 proc. (ponad 72 tys. osób) więcej niż w 2013 r.
– baseny sportowe odwiedziło 304 843 osób (wzrost o 9,5 proc)
– aquapark odwiedziło 517 452 osób (wzrost o 6,6 proc.)
– Świat Saun odwiedziło najmniej osób, bo 93 542 klientów, ale i tak oznacza to wzrost o 15,1 proc.
– w ferie zimowe frekwencja skoczyła aż o 39,2 proc. (54 568 odwiedzających)
– w czasie od czerwca do sierpnia również zanotowano wzrost – o 11,2 proc (292 031 odwiedzających)
– sauny w tym czasie także były bardziej popularne – 21 289 klientów oznacza wzrost o 45 proc.!
– o 9,2 proc. wzrosła liczba osób korzystających z oferty biletów grupowych (14 521 osób)
– bilety rodzinne – hit Term Maltańskich. Skorzystało z nich o 48 proc. więcej klientów (216 287 osób)
– liczba osób wchodzących do term w najmniej popularnych godzinach (od 9 do 16) wzrosła o 15 proc. – dzięki seniorom, którzy coraz chętniej odwiedzają zwłaszcza baseny solankowe
– rekordowym miesiącem był lipiec, kiedy to termy odwiedziło ponad 110 tys. osób

Dzięki temu termy poprawiły swoją sytuację finansową – przychody wzrosły o 12 proc. i wyniosły w 2014 roku 27,3 mln zł. Pozwoliło to także poprawić wynik finansowy – co prawda bowiem pod względem księgowym nadal kompleks notuje stratę, ale jest ona mniejsza o ponad 50 proc. niż w 2013 roku. Wynika to tylko i wyłącznie ze zobowiązań kredytowych. Łączny przychód netto z biletów wzrósł o 11 proc. Cieszy także wynik finansowy samych basenów sportowych, który wzrósł o 13,7 proc.

Jest więc dobrze, ale szef Term Maltańskich i tak ma apetyt na więcej – zwłaszcza że z badań wynika, iż 60 proc. poznaniaków jeszcze nie odwiedziła kompleksu. W promocji obiektu z całą pewnością pomoże nowy program telewizji Polsat, w którym polskie gwiazdy i celebryci będą… skakać do wody. Program będzie kręcony właśnie w poznańskich termach. Co prawda jeszcze nie można ujawnić zbyt wielu szczegółów (np. tego, kto będzie startował, jak będą wyglądały warunki wejścia kibiców na trybuny, itp), ale i tak można się spodziewać, że dzięki temu Termy Maltańskie zagoszczą w wielu domach w Polsce.
– W Wielkiej Brytanii jeden odcinek show oglądało 6,5 mln widzów – informuje Krężlewski.

W związku z programem na pewne utrudnienia będą musieli przygotować się goście basenów sportowych, ale niewielkie – podczas nagrań “na żywo” zamykany będzie basen do skoków i część basenu do pływania (dostępny będzie basen o długości 25 metrów, czyli druga część dzielonego 50-metrowego). Krężlewski zapewnia jednak, że umowa z Polsatem jest korzystna zarówno pod względem marketingowym, jak i finansowym.

Inwestycje? Będą

Pieniądze zaś się na pewno przydadzą, np. na nowe inwestycje i programy promocyjne. Nowych basenów na razie nie będzie, ale wymienić trzeba płytki przy basenach zewnętrznych. Przesunięty zostanie także płot od strony jeziora, a prawdopodobnie także przesunięty zostanie namiot sferyczny – w taki sposób, aby miały do niego dostęp osoby spacerujące nad jeziorem. Prawdopodobnie przybędzie także balii zimowych w strefie saun.

Termy zamierzają także współpracować – np. z Poznańską Lokalną Organizacją Turystyczną i Biurem Promocji Miasta Poznania w taki sposób, aby termy stały się elementem domykającym pobyt turystów w Poznaniu. Do tego dyrektor Krężlewski chce przyciągać jeszcze więcej seniorów oraz studentów.

W termach zmieni się także kilka innych (mniejszych) rzeczy, ale na pewno nie zmieni się cena wstępu – przynajmniej nie w pierwszej połowie 2015 roku.
– Ale uzależniamy to od otwarcia Aquaparku w Tarnowie Podgórnym – zaznacza dyrektor poznańskiego kompleksu. Baseny w podpoznańskiej miejscowości mają przyjąć pierwszych gości po zimowych feriach.