REKLAMA: Co czytają studenci?

Student czy też doktorant, nim podejmie decyzję o założeniu własnej firmy lub komercjalizacji dorobku naukowego, długo myśli nad strategią. Zadaje sobie pytania: czym się kierować, jakich błędów nie popełniać?

Jednym z najważniejszych źródeł takich informacji są media. Serwisy internetowe, telewizja, czy tradycyjna prasa – z czego korzystają przedsiębiorcze osoby i na ile ufają poszczególnym tytułom? Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii przedstawia wyniki czerwcowych badań.

Grupa badanych składała się głównie ze studentów, pracowników oraz osób łączących te dwie dziedziny życia. Większość z nich, bo aż 69% ma aspiracje do założenia własnej firmy lub niepewne, lecz otwarte podejście do tej kwestii. 50% z nich uważa się za osoby innowacyjne. Jak te postawy przekładają się na korzystanie z mediów? Skąd młodzi innowatorzy czerpią inspiracje do swoich projektów?

Najwięcej, najczęściej

Przedsiębiorczy studenci na co dzień korzystają głównie z portali ogólnoinformacyjnych i serwisów społecznościowych. Wśród najczęściej wymienianych mediów znalazły się głównie internetowe: Onet.pl (44%), Facebook i Wirtualna Polska (po 36%). Bardziej tradycyjne media również interesują tę grupę; zwycięzcą w tej kategorii jest TVN z wynikiem 33%, wysoko plasują się również Radio Eska (26%), Gazeta Wyborcza i Program Trzeci Polskiego Radia (po 16%). Zwycięzcy jednocześnie cieszą się bardzo dużym zaufaniem wśród swoich odbiorców; Onet.pl osiągnął wynik 83%, zaś Wirtualna Polska 75%.

Wśród najpopularniejszych dla studentów mediów nie znalazły się specjalistyczne tytuły związane z nauką i biznesem. Należy jednak pamiętać, że wszystkie portale ogólnoinformacyjne mają  wydzielone działy tematyczne i 31% badanych korzysta z nich przynajmniej raz w miesiącu. Natomiast media społecznościowe dają możliwość poruszania się w wielu dziedzinach jednocześnie; rozrywka miesza się z pracą, nauką oraz pozyskiwaniem pożytecznych, inspirujących informacji.
– SCITT dostrzega ogromny potencjał Internetu, w szczególności mediów społecznościowych. Ten kanał komunikacji jest najczęściej wykorzystywany do promocji działań, przekazywania informacji i pozyskiwania informacji zwrotnej od uczestników projektu – mówi dr Arkadiusz Kawa, Menadżer Innowacji SCITT z Uniwersytetu Ekonomicznego.

Na poparcie tej opinii autorzy badania, twórcy Studenckiego Centrum Innowacji i Transferu Technologii, poddali ocenie również stronę swojego projektu (www.scitt.paip.pl). Jest ona znana 93% badanych, z czego 61% przegląda ją minimum raz w miesiącu, zaś poziom zaufania w tym przypadku wynosi 82%.

SCITT
Gazety i magazyny

Gazety codzienne cieszą się umiarkowanym zainteresowaniem – 36% badanych sięga po nie minimum raz w miesiącu. Najpopularniejsze wśród nich to: Gazeta Wyborcza (korzysta z niej 54% badanych), Metro (51%), Głos Wielkopolski (44%), Rzeczpospolita (32%). Największe zaufanie czytelników (ponad 80%) ma Gazeta Wyborcza i Rzeczpospolita. Jak pokazało badanie, studenci całkowicie nie ufają tabloidom – 100% odpowiedzi na NIE dla Faktu i Super Expressu.

41% studentów czyta magazyny (tygodniki, dwutygodniki, miesięczniki) związane z zainteresowaniami.  Liderami w tej kategorii są Newsweek (62%), National Geographic (49%), Polityka (46%). Tytuły te cieszą się bardzo dużym zaufaniem wśrod badanych; rekordzistą jest National Geographic z wynikiem 100% i Newsweek z 92% na TAK. Najpopularniejszy tytuł związany z rynkiem, przedsiębiorczością, to Forbes. Czyta go 9% ankietowanych (tyle samo, co np. Glamour, Gitarzystę). Niepokojącym jest, że aż 42% studentów nie zna żadnego tytyłu związanego ze swoimi zainteresowaniami.

Media edukacyjne

Na znaczeniu tracą media edukacyjne i studenckie. 70% badanych nie potrafi wskazać czasopism edukacyjnych; jedynie 9% korzysta z nich przynajmniej raz w miesiącu. Tyle samo studentów (9%) przegląda edukacyjne portale. Stosunkowo dobre wyniki uzyskały czasopisma  Perspektywy i „Dlaczego?” – po 20%, zaś w przypadku portali – Perspektywy.pl (24%) oraz Nauka.gov.pl (29%).  Co ciekawe, absolutnym liderem w tej kategorii są portale uczelniane – przegląda je aż 92% studentów, z czego ufa im 85%. Duże zaufanie czytelników ma też portal Nauka.gov.pl (100%) oraz Perspektywy.pl (80%).

Portale studenckie cieszą się większą popularnością niż edukacyjne. Korzysta z nich 24% studentów. Wśród najbardziej rozpoznawalnych tytułów znalazły się: DlaStudenta.pl (43%), Student.pl (45%), Students.pl (39%). W opozycji do dużej popularności uczelnianych portali, gazetki uniwersyteckie osiągają słabe wyniki. 69% studentów nie zna żadnego tytułu. Liderami w kategorii okazały się gazetki UAM: BUC i Życie Uniwersyteckie (po 19%). Gazetki innych uczelni są czytane przez 10% respondentów (BrzytwAE, Głos Politechniki i Wieści Akademickie).

Mimo sympatii dla cyfrowych mediów, studenci nie wykazują zainteresowania programami telewizyjnymi ani radiowymi związanymi z edukacją. 84% nie zna żadnych tytułów edukacyjnych programów radiowych, zaś 55% – telewizyjnych. Wśród tych znanych pojawiały się głównie Cyber Trójka, Galileo na TV4 oraz Planete.

– Studenci niechętnie korzystają z tradycyjnych mediów, co pokazują i potwierdzają liczne badania. Wynika z nich, że dzisiejsza młodzież nie potrafi skupić uwagi na dłuższych tekstach i przekazach; lubi natomiast krótkie oraz zwięzłe komunikaty, bez zbędnych szczegółów i wymagających większej refleksji – mówi Arkadiusz Kawa – Jestem jednak przekonany, że wśród beneficjentów SCITT, a więc “innowacyjnych” studentów i doktorantów, problem nieznajomości prasy fachowej nie istnieje. Chcąc opracowywać nowoczesne technologie, wprowadzać nowe produkty na rynek itp., trzeba być na bieżąco i śledzić wszelkie nowinki – dodaje Kawa.Człowiek - najlepsza inwestycja