REKLAMA: Fotografia w służbie marketingu

Fotografia jest idealnym narzędziem do przenoszenia wiarygodnego, dobrze wymierzonego komunikatu. Wiarygodnego, gdyż w przeciwieństwie do grafiki jest odbiciem rzeczywistości. Dobrze wymierzonego, gdyż dysponuje szerokim wachlarzem środków wyrazu, a łatwość wykonania sprawia, że przy jej pomocy można szybko reagować na zmiany preferencji klientów.

Prowadzenie firmy w dzisiejszych czasach to wyzwanie. Większość przedsiębiorców jako najtrudniejszy element swojej pracy postrzega zdobywanie i utrzymywanie klientów. Marketing, który przychodzi tutaj z pomocą, to najczęściej takie coś, co każdy potrafi wskazać, ale niewielu potrafi zdefiniować. Najczęściej utożsamiany jest z reklamą i promocją, w rzeczywistości jest czymś głębszym i opiera się na relacjach z klientami, a konkretnie na ich nawiązywaniu i rozwoju.

Komunikacja, która jak z powyższego wynika, jest kluczowym elementem marketingu, w dzisiejszej rzeczywistości musi korzystać z form wizualnych. To miejsce wspólnie z grafiką zajmuje fotografia, która odpowiednio zaprojektowana, potrafi być idealnym nośnikiem komunikatu marketingowego.

Tak samo jak dla produktu czy usługi, dla fotografii, nawet artystycznej, całkowicie naturalne jest to, że posiada ona swoje grono odbiorców – swoistą grupę docelową. Zdający sobie z tego sprawę fotograf powinien potrafić dobrać stylistykę oraz środki wyrazu w taki sposób, żeby trafić nie tyle do swojego klienta, ale do jego odbiorców.

Świetnym, choć negatywnym przykładem, może być  niewielki poznański warsztat zajmujący się wymianą szyb samochodowych. Skądinąd dobrze pod względem technicznym wykonane zdjęcia, przedstawiały naprawę szyb w samochodach wysokiej klasy. Z założenia miało to podwyższyć prestiż warsztatu, jednak w efekcie klienci zaczęli odchodzić, gdyż zdjęcia sugerowały wysokie ceny.

Pozytywnym przykładem jest niewątpliwie restauracja, której świadom potrzeb swojego klienta właściciel już na etapie projektowania fotografii zaznaczył, jak powinien wyglądać komunikat. Dla wymagającego, szukającego wyrafinowanej kuchni autorskiej klienta wykonano fotografię restauratora wykańczającego atrakcyjne wizualnie danie przy pomocy pędzla, całość podkreślono hasłem „Bo Kuchnia jest sztuką”. Niezbędnym czynnikiem do przygotowania komunikatu w takim kształcie okazała się wiedza właściciela firmy.

Niestety, nie wszyscy są świadomi potrzeby uzyskiwania maksymalnie pełnych informacji o swoich klientach. W większości przypadków na słowa „badania marketingowe” właściciele małych firm reagują odpowiedzą, że są one zbyt kosztowne. Jednak wiedza na temat klienta, większa bądź mniejsza, tak naprawdę istnieje w każdej firmie. Oczywiście – jeśli jest gromadzona w sposób usystematyzowany i regularny, będzie bardziej użyteczna. Prawdą jest również, że firmy działające na podstawie wizji, nie wiedzy o kliencie, a działające skutecznie, muszą trafiać do swoich grup docelowych. Z tego wynika, że również i one wiedzą, kim jest ich odbiorca. Rolą fotografa przed przystąpieniem do pracy będzie w takim przypadku wykonanie odpowiedniego wywiadu.

Fotografia jest idealnym narzędziem do przenoszenia wiarygodnego, dobrze wymierzonego komunikatu. Wiarygodnego, gdyż w przeciwieństwie do grafiki jest odbiciem rzeczywistości. Dobrze wymierzonego, gdyż dysponuje szerokim wachlarzem środków wyrazu, a łatwość wykonania sprawia, że przy jej pomocy można szybko reagować na zmiany preferencji klientów.

Luminix: Pracownia Fotografii Reklamowej
ul. Św. Marcin 45 „Pasaż Pod Złotą Kulą” lokal 6/7
e-mail: biuro@luminix.pl| krzysztof.slachciak@luminix.pl
tel: 601-849-702
www.luminix.pl