REKLAMA: Czy powinniśmy z naszym dzieckiem pójść do logopedy?

Wielu rodziców zadaje sobie to pytanie… Skąd wiedzieć, kiedy udać się do poradni logopedycznej, zwrócić o pomoc do specjalisty? Gdzie znaleźć odpowiedź na pytanie, czy sposób, w jaki mówi moje dziecko jest prawidłowy, czy też nie?

Przeprowadzane badania przesiewowe pokazują, iż z roku na rok coraz więcej dzieci rozpoczynających naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej ma wady wymowy. Najczęściej dzieci seplenią, rerają, mówią niedbale, niewyraźnie, krzykliwie lub cicho… Coraz więcej naszych dzieci ma problemy z prawidłową artykulacją. Czy moje dziecko jest wśród nich?…

Zastanów się, czy Twoje dziecko:
podczas artykulacji wsuwa język między zęby?
wypowiada się mało i niechętnie?
ma zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy?
na pewno dobrze słyszy?
oddychając nabiera powietrze przez nos?
mówi przez nos, choć nie doskwiera mu katar?

Etapy rozwoju mowy u dziecka mowy mają swoje wyznaczniki. Zwróć uwagę, czy Twoje dziecko:
w wieku około 3 lat: mówi, opowiada, dzieli się wrażeniami, bez problemów wypowiada samogłoski a, o, u, e, i, y oraz spółgłoski takie jak p, b, m, pi, bi, mi, w, f, ń, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł

w wieku 4 lat: mówi w sposób zrozumiały dla otoczenia, nie ma trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, zapamiętywaniem i przypominaniem nazw, poprawnie artykułuje głoski syczące (s, z, c, dz)

w wieku 5 lat: budowane wypowiedzi są jak najbardziej poprawne, prawidłowo artykułuje wyrazy zbliżone fonetycznie np.: bułka – półka, kosa – koza, artykułuje poprawnie głoski szumiące (sz, rz, cz, dż)

w wieku 6 – 7 lat: potrafi wypowiadać poprawnie wszystkie głoski, w tym również głoskę „r”, potrafi podzielić wyrazy na sylaby i głoski, próbuje czytać, potrafi złożyć wyrazy w całość, rozumie przeczytane zdania, podejmuje próby pisania, litery i cyfry, a później wyrazy pisane są w dobrym kierunku, prawidłowo zapisuje litery podobne pod względem kształtu, (np. l i t, m i n), oraz litery identyczne tylko położone inaczej w przestrzeni (p – b, d – g).

Niepokojący u dziecka winien być brak charakterystycznych dla danego wieku umiejętności. To właśnie wtedy powinieneś jak najszybciej udać się do specjalisty. To nie jest tak, że wada zniknie, dziecko z niej wyrośnie. Trzeba ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć, by ja zniwelować. Specjalistą, który poprowadzi terapię, przygotuje zestawy ćwiczeń, a rodzice powinni ćwiczyć z dzieckiem w domu – najlepiej codziennie. Dzięki temu terapia szybciej przyniesie efekty.