Intencją twórców festiwalu jest jego kontynuowanie w rozbudowanej formie, począwszy od roku 2013. Edycja 2012 będzie miała charakter kameralny, a jej zadaniem oprócz przedstawienia poznańskiej publiczności grupy interesujących wykonawców jest przypomnienie wydarzenia sprzed roku i przedstawienie planów na przyszłość.
– Druga edycja Poznań Baroque rozpocznie się 3 grudnia. Jest to druga edycja festiwalu, którą organizować będzie Estrada Poznańska. Pierwszą edycję mieliśmy przyjemność organizować w zeszłym roku w ramach Polskiej Prezydencji. Wówczas już myśleliśmy, by przeistoczyć ten festiwal w imprezę cykliczną – powiedział Wojciech Juszczak, dyrektor ds. artystycznych Estrady Poznańskiej.
– Ubiegłoroczny festiwal był początkowo w naszym myśleniu wydarzeniem czysto incydentalnym. Ponieważ Poznań przez ostatnie kilkanaście lat był aktywnym miejscem, jeżeli chodzi o muzykę dawną, dlatego pojawił się pomysł, aby w Poznaniu położyć nacisk na taką muzykę. Uznaliśmy, że skoro zeszłoroczny festiwal został przyjęty z tak dużym entuzjazmem wśród słuchaczy, postanowiliśmy go zorganizować ponownie, ale w innej formule organizacyjnej. W tym roku odbędzie się na mniejszą skalę. Ale jest on koncepcyjnie podobny do zeszłorocznego, bo pojawią się muzycy, którzy są w jakiś sposób z Poznaniem związani. Podstawowym celem jest to, żeby zachować nazwę Poznań Baroque i ideę. Aby pokazać, że w Poznaniu jest ciągle miejsce i zainteresowanie muzyką barokową, muzyką na różne sposoby barokiem się inspirującą albo taką, która barok inspirowała. W związku z tym, aby nie generować zbyt dużych kosztów oraz by ten festiwal mógł się odbyć w sposób prosty i harmonijny, ale jednocześnie atrakcyjny repertuarowo postanowiliśmy, by miał on głównie wymiar kameralny. Ale kameralny w baroku znaczy najciekawszy, ponieważ to, co w muzyce barokowej się działo, odbywało się właśnie w formie kameralnej. Rozmawiając z potencjalnymi wykonawcami chciałem i prosiłem ich o to, żeby przygotowali takie programy, które w sposób najbardziej spektakularny i jednocześnie instruktywny opowiadają o tym, jak kształtowały się różne języki, różne estetyki muzyczne w baroku – powiedział Cezary Zych, dyrektor artystyczny Poznań Baroque.
Program koncertów
03 grudnia, Aula UAM, godz. 19.00
Wykonawcy: Gli Incogniti
Amandine Beyer – skrzypce
Baldomero Barciela – viola da gamba
Francesco Romano – teorba
Anna Fontana – klawesyn
Program: „Viennoiseries” – austriacka muzyka XVII wieku
Giovanni Antonio Pandolfi Mealli (ok. 1630 – ok. 1670)
Sonata IV „La Castella” op. 3 (Innsbruck 1660)
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644 – 1704)
Sonata Representativa
Johann Jakob Froberger (1616 – 1667)
Toccata IX
Antonio Bertali (1605 – 1669)
Sonata a 2
Przerwa
Johann Heinrich Schmelzer (ok. 1620/23 – 1680)
Sonata IV ze zbioru „Unarum Fidium” (1664)
Giovanni Girolamo Kapsberger (ok. 1580 – 1651)
Toccata II
Giovanni Antonio Pandolfi Mealli
Sonata II „La Cesta” op. 3 (Innsbruck 1660)
Antonio Bertali
Chiacona
04 grudnia, Sala Renesansowa Ratusza, godz. 19.00
Wykonawcy: Arparla
Davide Monti – skrzypce
Maria Christina Cleary – arpa doppia
Program:
Marco Uccellini (ok. 1603/1610 – 1680)
„Sonate over Canzoni op. V na skrzypce i basso continuo“ (Wenecja, 1649)
Sonata Prima
Sonata Seconda
Sonata Terza
Sonata Quarta
Sonata Quinta
Sonata Settima
Przerwa
Sonata Sesta
Sonata Ottava
Sonata Nona
Sonata Decima
Sonata Undecima
Sonata Duodecima (harfa solo)
Sonata Undecima
05 grudnia, Sala Czerwona Pałacu Działyńskich, godz. 19.00
Wykonawcy: Arparla
Davide Monti – skrzypce
Maria Christina Cleary – arpa doppia
Program:
„La strada verso Bach.”
Heinrich Döbel (1651 – 1693)
Sonata nr 1 A-dur Solo pro fidis
Antonio Bertali (1605 – 1669)
Sonata a 2
Johann Heinrich Schmelzer (ok. 1620/23 – 1680)
Sonata Cu cu
Georg Muffat (1653 – 1704)
Sonata D-dur na skrzypce solo (1677)
Ciacona na harfę solo
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644 – 1704)
Sonata A-dur na skrzypce i basso continuo
(Preludio), Aria, Adagio, Ciacona
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Sonata e-moll na skrzypce i basso continuo, BWV 1023
(Preludio), Adagio ma non tanto, Allemande, Gigue
06 grudnia, Sala Renesansowa Ratusza, godz. 19.00
Wykonawczyni: Maria Christina Cleary – arpa doppia
Program:
Gregorio Strozzi (ok.1615 – po 1687)
„Capricci da Sonare op. 4“ (Neapol 1687)
Ricercata prima del primo tono naturale, con quattro soggetti
Corrente prima
Eufonia, Aria, con partite.
Toccata terza
Corrente sesta à due, con Balletto.
Sonata prima ò canzona francese del secondo tono naturale, all’8 sopra
Romanesca, con partite, Tenori, e Ritornelli.
Sonata terza del undecimo tono trasportato, all’octava sotto
Ricercata seconda del secondo tono trasportato, con tre soggetti
Corrente quinta à due parti, con Balletto
Ancidetemi dimunito, madrigale dell’Arcadelt
Corrente settima à due per Organo, ò Flauto
Gagliarda seconda.
Toccata (quarta) per l’elevatione
Toccata de Passagaglia, e ciascheduno si può sonare à sola
06 grudnia, Pawilon NOWA GAZOWNIA, godz. 21.30
Wykonawcy: Gáman
Rune Tonsgaard Sørensen – skrzypce
Andreas Borregaard – akordeon
Bolette Roed – flety proste
Program:
„Folk-Baroque”
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Polonaise z Notatnika Anny Magdalena Bach (1725)
Springar
Johann Sebastian Bach
Sonata nr 1 h-moll na skrzypce i klawesyn, BWV 1014
I. Adagio
Brudesuite – b rudestykke 1,2,3 (Polsk)
Johann Sebastian Bach
Sonata nr 1 h-moll na skrzypce i klawesyn, BWV 1014
II. Allegro
Szwecja
Senpolskan
Stenselepolskan
Szwecja
Gyris Anders polskan
Johann Sebastian Bach
Sonata nr 1 h-moll na skrzypce i klawesyn, BWV 1014
III. Andante
Polska
Kujawiak
Powiślak
Norwegia
Rusk op i ring
Johann Sebastian Bach
Sonata nr 1 h-moll na skrzypce i klawesyn, BWV 1014
IV. Allegro
Szwecja
Jässpôdspolska
Sjov polska i a
Johann Sebastian Bach (aranżacja: Gáman)
Suita orkiestrowa nr 2 h-moll, BWV 1067
Polonaise
Dania
Havknarren (Polsk)
07 grudnia, Sala Lubrańskiego, godz. 19.00
Wykonawca: Davide Monti – skrzypce
Program:
„La voce del violino“
Nicola Matteis (II poł. XVII w.)
Passaggio rotto, positione di voce, andamento veloce
Fantasia
Improwizacja: Recitativo
Pietro Antonio Locatelli (1695 – 1764)
Capriccio nr 1
Improwizacja: Giga
Nicola Matteis
Fantasia
Con Discrezione, Molto Adagio
Pietro Antonio Locatelli
Capriccio nr 3
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)
Fantasia IV
Vivace, Grave, Allegro
Pietro Antonio Locatelli
Capriccio no. 6
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644 – 1704)
Passacaglia g-moll
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Partita nr 2 d-moll, BWV 1004
Allemanda, Corrente, Sarabanda, Giga, Ciaccona
07 grudnia, Pawilon NOWA GAZOWNIA, godz. 21.30
Wykonawcy: Gáman
Rune Tonsgaard Sørensen – skrzypce
Andreas Borregaard – akordeon
Bolette Roed – flety proste
Program:
„Skandynawska muzyka ludowa”
Dania
Ebbe Skammelsøn
Szwecja
Senpolskan
Stenselepolskan
Grenlandia
2 pieśni
Norwegia
Brureslått
Fanten
Wyspy Owcze
Ormurin langi
Regin smidur
Dania
Marsz (Brødrene Bast)
2 polonesser
Wyspy Owcze
Brestiskvædi
Dronning Dagmar
Nornagests Rima
Szwecja
Slängpolska
Norwegia
Livets Vals
Nordfjordshallingen
Szwecja
Gyris Anders polskan
Jässpôdspolska
Wyspy Owcze
Godnat og farvel
08 grudnia, Teatr Wielki, godz. 19.30
Wykonawcy: EUBO
European Union Baroque Orchestra
Paul Agnew, dyrygent
Huw Danielkoncertmistrz, skrzypce
Elodie Fonnard, sopran
Rachel Redmond, sopran
Reinoud Van Mechelen, tenor
Yannis Francois. bas-baryton
Program:
Jean-Philippe Rameau (1683-1764)
Pigmalion (wersja Les Arts Florissant, William Christie)
Przerwa
Henry Purcell (1659-1695)
The Fairy Queen / Królowa wróżek
(wersja skrócona, dla EUBO – dr Simon Heighes)
Preludium i Hornpipe
Czary: Sen Tytanii
Noc/Tajemnica/Dyskrecja/Sen
Taniec Wyznawców Nocy
Coridon i Mopsa
Taniec dla kosiarzy
Muzyka z aktu trzeciego – Hornpipe
„A teraz noc jest przepędzona”
Pory roku: Urodziny Oberona
Wiosna/Lato/Jesień/Zima
Chaconne
Pijany poeta/Wróżki
Muzyka z aktu trzeciego – Hornpipe
08 grudnia, Pawilon Nowa Gazownia, godz. 12.00
Projekt edukacyjny. Wstęp wolny
Gáman
warsztaty muzyczne
09 grudnia, Sala Renesansowa Ratusza, godz. 17.00
Wykonawcy:
Bolette Roed – flet prosty
Rune Tonsgaard Sørensen – skrzypce
Program:
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Partita nr 3 E-dur, BWV 1006 w aranżacji na flet prosty
Preludio, Loure, Gavotte en rondo, Bourrée, Gigue
Partita a-moll na flet traverso, BWV 1013 w aranżacji na flet prosty
Allemande, Corrente, Sarabande, Bourrée Anglaise
Przerwa
Partita nr 2 d-moll, BWV 1004
Allemanda, Corrente, Sarabanda, Giga, Ciaccona
09 grudnia, Pawilon NOWA GAZOWNIA, godz. 20.00
Wykonawca: Andreas Borregaard – akordeon
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
„Wariacje Goldbergowskie”, BWV 988
Koncerty odbędą się w kilku salach koncertowych Poznania (Aula UAM, Sala Renesansowa Ratusza, Sala Czerwona Pałacu Działyńskich, Pawilon Nowa Gazownia, Sala Lubrańskiego, Teatr Wielki).
Bilety w cenach od 20 do 40 zł są do nabycia w kasie Estrady Poznańskiej, CIM, Fipp Sklep oraz ebilet.pl.
Warsztaty muzyczne z zespołem Gaman – wstęp wolny.
Festiwal potrwa do 9 grudnia.