Festiwal Poznań Baroque II

3 grudnia rozpocznie się Festiwal Poznań Baroque II. Projekt nawiązuje do doskonale przyjętego i zakrojonego na dużą skalę festiwalu Poznań Baroque, który zorganizowany został w listopadzie 2011, w ramach Projektu Specjalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Intencją twórców festiwalu jest jego kontynuowanie w rozbudowanej formie, począwszy od roku 2013. Edycja 2012 będzie miała charakter kameralny, a jej zadaniem oprócz przedstawienia poznańskiej publiczności grupy interesujących wykonawców jest przypomnienie wydarzenia sprzed roku i przedstawienie planów na przyszłość.

– Druga edycja Poznań Baroque rozpocznie się 3 grudnia. Jest to druga edycja festiwalu, którą organizować będzie Estrada Poznańska. Pierwszą edycję mieliśmy przyjemność organizować w zeszłym roku w ramach Polskiej Prezydencji. Wówczas już myśleliśmy, by przeistoczyć ten festiwal w imprezę cykliczną – powiedział Wojciech Juszczak, dyrektor ds. artystycznych Estrady Poznańskiej.

– Ubiegłoroczny festiwal był początkowo w naszym myśleniu wydarzeniem czysto incydentalnym. Ponieważ Poznań przez ostatnie kilkanaście lat był aktywnym miejscem, jeżeli chodzi o muzykę dawną, dlatego pojawił się pomysł, aby w Poznaniu położyć nacisk na taką muzykę. Uznaliśmy, że skoro zeszłoroczny festiwal został przyjęty z tak dużym entuzjazmem wśród słuchaczy, postanowiliśmy go zorganizować ponownie, ale w innej formule organizacyjnej. W tym roku odbędzie się na mniejszą skalę. Ale jest on koncepcyjnie podobny do zeszłorocznego, bo pojawią się muzycy, którzy są w jakiś sposób z Poznaniem związani. Podstawowym celem jest to, żeby zachować nazwę Poznań Baroque i ideę. Aby pokazać, że w Poznaniu jest ciągle miejsce i zainteresowanie muzyką barokową, muzyką na różne sposoby barokiem się inspirującą albo taką, która barok inspirowała. W związku z tym, aby nie generować zbyt dużych kosztów oraz by ten festiwal mógł się odbyć w sposób prosty i harmonijny, ale jednocześnie atrakcyjny repertuarowo postanowiliśmy, by miał on głównie wymiar kameralny. Ale kameralny w baroku znaczy najciekawszy, ponieważ to, co w muzyce barokowej się działo, odbywało się właśnie w formie kameralnej. Rozmawiając z potencjalnymi wykonawcami chciałem i prosiłem ich o to, żeby przygotowali takie programy, które w sposób najbardziej spektakularny i jednocześnie instruktywny opowiadają o tym, jak kształtowały się różne języki, różne estetyki muzyczne w baroku – powiedział Cezary Zych, dyrektor artystyczny Poznań Baroque.

Program koncertów

03 grudnia, Aula UAM, godz. 19.00

Wykonawcy: Gli Incogniti

Amandine Beyer – skrzypce
Baldomero Barciela – viola da gamba
Francesco Romano – teorba
Anna Fontana – klawesyn

Program: „Viennoiseries” – austriacka muzyka XVII wieku

Giovanni Antonio Pandolfi Mealli (ok. 1630 – ok. 1670)
Sonata IV „La Castella” op. 3 (Innsbruck 1660)
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644 – 1704)
Sonata Representativa
Johann Jakob Froberger (1616 – 1667)
Toccata IX
Antonio Bertali (1605 – 1669)

Sonata a 2

Przerwa

Johann Heinrich Schmelzer (ok. 1620/23 – 1680)
Sonata IV ze zbioru „Unarum Fidium” (1664)
Giovanni Girolamo Kapsberger (ok. 1580 – 1651)

Toccata II

Giovanni Antonio Pandolfi Mealli
Sonata II „La Cesta” op. 3 (Innsbruck 1660)
Antonio Bertali
Chiacona

04 grudnia, Sala Renesansowa Ratusza, godz. 19.00

Wykonawcy: Arparla
Davide Monti – skrzypce
Maria Christina Cleary – arpa doppia

Program:

Marco Uccellini (ok. 1603/1610 – 1680)
„Sonate over Canzoni op. V na skrzypce i basso continuo“ (Wenecja, 1649)
Sonata Prima
Sonata Seconda
Sonata Terza
Sonata Quarta
Sonata Quinta
Sonata Settima

Przerwa

Sonata Sesta
Sonata Ottava
Sonata Nona
Sonata Decima
Sonata Undecima
Sonata Duodecima (harfa solo)
Sonata Undecima

05 grudnia, Sala Czerwona Pałacu Działyńskich, godz. 19.00

Wykonawcy: Arparla

Davide Monti – skrzypce
Maria Christina Cleary – arpa doppia

Program:

„La strada verso Bach.”
Heinrich Döbel (1651 – 1693)
Sonata nr 1 A-dur Solo pro fidis
Antonio Bertali (1605 – 1669)
Sonata a 2
Johann Heinrich Schmelzer (ok. 1620/23 – 1680)
Sonata Cu cu
Georg Muffat (1653 – 1704)
Sonata D-dur na skrzypce solo (1677)
Ciacona na harfę solo
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644 – 1704)
Sonata A-dur na skrzypce i basso continuo
(Preludio), Aria, Adagio, Ciacona
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Sonata e-moll na skrzypce i basso continuo, BWV 1023
(Preludio), Adagio ma non tanto, Allemande, Gigue

06 grudnia, Sala Renesansowa Ratusza, godz. 19.00

Wykonawczyni: Maria Christina Cleary – arpa doppia

Program:

Gregorio Strozzi (ok.1615 – po 1687)
„Capricci da Sonare op. 4“ (Neapol 1687)
Ricercata prima del primo tono naturale, con quattro soggetti
Corrente prima
Eufonia, Aria, con partite.
Toccata terza
Corrente sesta à due, con Balletto.
Sonata prima ò canzona francese del secondo tono naturale, all’8 sopra
Romanesca, con partite, Tenori, e Ritornelli.
Sonata terza del undecimo tono trasportato, all’octava sotto
Ricercata seconda del secondo tono trasportato, con tre soggetti
Corrente quinta à due parti, con Balletto
Ancidetemi dimunito, madrigale dell’Arcadelt
Corrente settima à due per Organo, ò Flauto
Gagliarda seconda.
Toccata (quarta) per l’elevatione
Toccata de Passagaglia, e ciascheduno si può sonare à sola

06 grudnia, Pawilon NOWA GAZOWNIA, godz. 21.30

Wykonawcy: Gáman
Rune Tonsgaard Sørensen – skrzypce
Andreas Borregaard – akordeon
Bolette Roed – flety proste

Program:

„Folk-Baroque”
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Polonaise z Notatnika Anny Magdalena Bach (1725)

Springar
Johann Sebastian Bach
Sonata nr 1 h-moll na skrzypce i klawesyn, BWV 1014

I. Adagio
Brudesuite – b rudestykke 1,2,3 (Polsk)
Johann Sebastian Bach
Sonata nr 1 h-moll na skrzypce i klawesyn, BWV 1014

II. Allegro
Szwecja

Senpolskan
Stenselepolskan
Szwecja

Gyris Anders polskan
Johann Sebastian Bach

Sonata nr 1 h-moll na skrzypce i klawesyn, BWV 1014

III. Andante
Polska

Kujawiak
Powiślak
Norwegia
Rusk op i ring
Johann Sebastian Bach
Sonata nr 1 h-moll na skrzypce i klawesyn, BWV 1014

IV. Allegro
Szwecja
Jässpôdspolska
Sjov polska i a
Johann Sebastian Bach (aranżacja: Gáman)
Suita orkiestrowa nr 2 h-moll, BWV 1067
Polonaise

Dania
Havknarren (Polsk)

07 grudnia, Sala Lubrańskiego, godz. 19.00

Wykonawca: Davide Monti – skrzypce

Program:

„La voce del violino“
Nicola Matteis (II poł. XVII w.)
Passaggio rotto, positione di voce, andamento veloce
Fantasia
Improwizacja: Recitativo
Pietro Antonio Locatelli (1695 – 1764)
Capriccio nr 1
Improwizacja: Giga
Nicola Matteis
Fantasia
Con Discrezione, Molto Adagio
Pietro Antonio Locatelli
Capriccio nr 3
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)
Fantasia IV
Vivace, Grave, Allegro
Pietro Antonio Locatelli
Capriccio no. 6
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644 – 1704)
Passacaglia g-moll
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Partita nr 2 d-moll, BWV 1004
Allemanda, Corrente, Sarabanda, Giga, Ciaccona

07 grudnia, Pawilon NOWA GAZOWNIA, godz. 21.30

Wykonawcy: Gáman
Rune Tonsgaard Sørensen – skrzypce
Andreas Borregaard – akordeon
Bolette Roed – flety proste

Program:

„Skandynawska muzyka ludowa”
Dania

Ebbe Skammelsøn
Szwecja

Senpolskan
Stenselepolskan
Grenlandia

2 pieśni
Norwegia

Brureslått
Fanten

Wyspy Owcze

Ormurin langi
Regin smidur
Dania

Marsz (Brødrene Bast)
2 polonesser

Wyspy Owcze

Brestiskvædi
Dronning Dagmar
Nornagests Rima
Szwecja

Slängpolska
Norwegia

Livets Vals
Nordfjordshallingen

Szwecja

Gyris Anders polskan
Jässpôdspolska

Wyspy Owcze
Godnat og farvel

08 grudnia, Teatr Wielki, godz. 19.30

Wykonawcy: EUBO
European Union Baroque Orchestra
Paul Agnew, dyrygent
Huw Danielkoncertmistrz, skrzypce
Elodie Fonnard, sopran
Rachel Redmond, sopran
Reinoud Van Mechelen, tenor
Yannis Francois. bas-baryton

Program:

Jean-Philippe Rameau (1683-1764)
Pigmalion (wersja Les Arts Florissant, William Christie)

Przerwa

Henry Purcell (1659-1695)
The Fairy Queen / Królowa wróżek
(wersja skrócona, dla EUBO – dr Simon Heighes)
Preludium i Hornpipe

Czary: Sen Tytanii

Noc/Tajemnica/Dyskrecja/Sen
Taniec Wyznawców Nocy

Coridon i Mopsa

Taniec dla kosiarzy
Muzyka z aktu trzeciego – Hornpipe

„A teraz noc jest przepędzona”

Pory roku: Urodziny Oberona

Wiosna/Lato/Jesień/Zima
Chaconne

Pijany poeta/Wróżki
Muzyka z aktu trzeciego – Hornpipe

08 grudnia, Pawilon Nowa Gazownia, godz. 12.00

Projekt edukacyjny. Wstęp wolny

Gáman
warsztaty muzyczne

09 grudnia, Sala Renesansowa Ratusza, godz. 17.00

Wykonawcy:

Bolette Roed – flet prosty
Rune Tonsgaard Sørensen – skrzypce

Program:

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Partita nr 3 E-dur, BWV 1006 w aranżacji na flet prosty
Preludio, Loure, Gavotte en rondo, Bourrée, Gigue
Partita a-moll na flet traverso, BWV 1013 w aranżacji na flet prosty
Allemande, Corrente, Sarabande, Bourrée Anglaise

Przerwa 

Partita nr 2 d-moll, BWV 1004

Allemanda, Corrente, Sarabanda, Giga, Ciaccona

09 grudnia, Pawilon NOWA GAZOWNIA, godz. 20.00

Wykonawca: Andreas Borregaard – akordeon
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
„Wariacje Goldbergowskie”, BWV 988

Koncerty odbędą się w kilku salach koncertowych Poznania (Aula UAM, Sala Renesansowa Ratusza, Sala Czerwona Pałacu Działyńskich, Pawilon Nowa Gazownia, Sala Lubrańskiego, Teatr Wielki).

Bilety w cenach od 20 do 40 zł są do nabycia w kasie Estrady Poznańskiej, CIM, Fipp Sklep oraz ebilet.pl.

Warsztaty muzyczne z zespołem Gaman – wstęp wolny.

Festiwal potrwa do 9 grudnia.