Danie miłości w ramach Kina Kulinarnego

Przedostatnim filmem, jaki widzowie mogli zobaczyć w ramach Kina Kulinarnego, był film pt. „Danie miłości” w reżyserii Tsao Jui-yuan.

Porównywany do słynnego „Eat Drink Man Woman” (1994) Anga Lee, film Tsao Jui-yuan „Danie miłości” też jest opowieścią o rodzinie, o kuchni i o miłości, jako najważniejszym składniku – każdego dania i każdego życia.

Chińsko-tajwańska komedia ze szczyptą melodramatu ma także swój podtekst polityczny, w końcu cała historia koncentruje się wokół powrotu z Tajwanu do rodzinnego chińskiego Hangzhou szalonej cioteczki Apple (Gua Ah Leh). Jej pojawienie się narobi sporo zamieszania w rodzinie Tanga (Kenneth Tsang), szanowanego szefa kuchni i właściciela wspaniałej wegetariańskiej restauracji w Hangzhou, która ma zostać właśnie zamknięta.

Spotkanie Apple i Tanga przypomni miłosną historię z lat 40., przerwaną przez wojnę domową w Chinach; jest tez tłem dla innego burzliwego romansu, którego bohaterami są córka Tanga i kuzyn Apple.

Cokolwiek by ich wszystkich nie dzieliło: historia, wiek, doświadczenia, jedno łączy na pewno: miłość do jedzenia. Misternie przygotowywane, cudownie podane dania z restauracji Tanga są jak refren miłosnej ballady.  

Kino Kulinarne to jedna z najważniejszych sekcji odbywającego się w Poznaniu Festiwalu Transatlantyk. Wzrost znaczenia sztuki kulinarnej, z jakim mamy do czynienia w ostatnich latach, znalazł swoje odbicie w wielu dziedzinach życia.

Pozornie zwyczajne przygotowywanie posiłków zyskało rangę procesu twórczego i stało się ważnym kluczem do duchowości współczesnego człowieka. Niezwykłość kulinarnego świata dostrzegli m.in. twórcy Festiwalu Filmowego Berlinale, którzy 6 lat temu po raz pierwszy zaprezentowali berlińskiej publiczności nowatorską sekcję filmową, w której pokazy filmu połączono z inspirowaną danym tytułem kolacją. W 2012 roku w Berlinie pod hasłem „Trust in Taste” pokazano 15 filmów, starannie wyselekcjonowanych przez kuratora cyklu Thomasa Strucka, który czuwa także nad merytoryczną koncepcją poznańskiej edycji Kina Kulinarnego.

– Osią idei Kina Kulinarnego jest dostrzeżenie analogii pomiędzy sztuką filmową – obrazem i muzyką, a procesem kulinarnej kreacji, zaś kluczem jest odbiór angażujący absolutnie wszystkie zmysły. Pytania zadawane na ekranie chcemy utrwalić wyjątkowym doznaniem, zapisać na zawsze w pamięci naszych gości – mówi Jan A. P. Kaczmarek, twórca Festiwalu Transatlantyk.

Mistrzowie kuchni, realizujący w Berlinie i Poznaniu autorskie interpretacje festiwalowych kolacji, to wielkie indywidualności. W ubiegłym roku w roli szefa kuchni polskiego Kina Kulinarnego występował Wojciech Modest Amaro, jeden z najbardziej utytułowanych w naszym kraju kucharzy, niedawno jako jedyny Polak wyróżniony przez przewodnik Michelin tytułem „Rising Star”. W 2012 w tę rolę wcielił się Krzysztof Rabek z poznańskiej Hugo Restaurant. Reprezentuje on nową generację młodych, utalentowanych kucharzy, kierujących się filozofią prostego i kreatywnego gotowania, bazującego na wykorzystaniu lokalnych produktów zgodnie z rytmem pór roku. Doświadczenie, które ukształtowało jego styl zdobywał m.in. w Wielkiej Brytanii. Jest wyznawcą zasady „Respect for Food”, opartej na szacunku do produktów i otaczającej nas przyrody.